Droogdoksite Engine Deck Repair (EDR) |
Met veel trots overkijkt commercial manager Philippe Trouillard van Engine Deck Repair (EDR) de Droogdoksite vanuit de 100-tons kraan. “Het is fantastisch om te zien dat er nieuw leven zit in de droogdokken van de Antwerpse haven en dat we opnieuw draaien als een volwaardige scheepswerf."
Twee containerschepen, een Griekse tanker, een reeferschip, een roro- en binnenvaartschip krijgen momenteel een grondige onderhoudsbeurt en de nodige herstellingen. Ook een vlotkraan, vroeger gelegen aan het MAS, wordt gerestaureerd voor het maritiem erfgoed. Engine Deck Repair beschikt over zes droge dokken met een lengte van 148 tot 312 meter. "Zo goed als alles wat de haven van Antwerpen op rechteroever kan binnenvaren, kunnen we hier dokken", zegt Trouillard.
Opnieuw op koers
In 2019 heeft EDR een totaal van 227 schepen behandeld. Dat omvat zowel drijvende reparaties als dokreparaties. Dat is 30% meer dan in 2018, en bijna 50% meer dan in 2017. De scheepswerf is al bijna honderd jaar oud, maar toch was het niet altijd zo druk. De werf kent een geschiedenis van een lange reeks faillissementen. Antwerp Ship Repair nam in de jaren '90 Mercantile Marine Engineering over, maar ging over de kop. Antwerp Dry Docks kwam in de plaats, maar ook daar slabakte het. In 2015 nam Engine Deck Repair het roer van het zwalkend schip over. “We hebben het imago van de Droogdoksite stevig moeten opkrikken en fors geïnvesteerd in modernisering", zegt Trouillard. "Daarvan zijn de resultaten nu zichtbaar. We hebben het nog nooit zo druk gehad."
Onestopshop
De scheepswerf is sterk veranderd. Het terrein van 365.000m2 groot biedt plaats aan een nieuwe technische workshop, opslagmagazijnen en straal- en verfhallen. Engine Deck Repair is geëvolueerd van een herstelshop naar een onestopshop. "We zijn uitgegroeid tot een van de grootste workshops in het land voor onderhoud en reparaties in de maritieme industrie, maar bieden ook logistieke ondersteuning aan. We staan in voor de aankoop en verkoop van scheepsonderdelen wereldwijd. Daarnaast herstellen we schepen in havens op verplaatsing met onze 'riding squads'."
IMO 2020
Het bedrijf wil ook zijn steentje bijdragen aan een netter en veiliger leven aan boord. EDR reinigt de tanks en installeert ook ballastwaterbehandelingssystemen. Met dit filtersysteem wordt de verspreiding van vreemde organismen tegengehouden. "Ondertussen hebben we toch al zo’n tachtig installaties op de teller staan, en daar zijn we heel trots op. Ook installeren we open-loop-, closed-loop- en hybrid scrubbers, wat een echte uitdaging is. Je moet enorm oppassen dat je het materiaal correct behandelt. Als er een scheur ontstaat in de uitlaat, komt er gecontamineerd water vrij. Dat is heel zuur water. Als de machinekamer daarmee onderspoelt, is het schip total loss."
Sterke situering
De scheepswerf heeft een stevige reputatie opgebouwd. Grote carriers, waaronder container- en tankerrederijen, komen regelmatig dokken. Ook de positie van de scheepswerf zorgt voor een grotere toestroom. "Er zijn heel veel laad-en losmogelijkheden in de buurt", vertelt Trouillard. "De schepen, vooral tankers, komen hun cargo lossen, dokken 100 meter verder bij ons, en pikken dan hun cargo op om verder te varen."
Engine Deck Repair heeft een toegewijd team van zo'n 450 medewerkers en mikt op verdere uitbreiding.
Bron:Flows
MSC heeft er miljoenen euro in ge pompt de vorige eigenaren hebben die werf uitgezogen zoals een citroen en gene euro ingestoken en nu ziet ge het resultaat als out scheeps hersteler wens ik jullie veel succes toe naar de toekomst
BeantwoordenVerwijderen