Een nieuwe Europese havenverordening in voorbereiding zou "weinig of geen" gevolgen hebben voor de vier grote Vlaamse havens. Dat heeft hoogleraar en advocaat Eric Van Hooydonk gezegd op een congres van het juridisch havenstudiecentrum Portius (UGent).
Het is al de derde keer dat er een Europese verordening wordt klaargemaakt om de werking in havengebieden te regelen voor 328 havens binnen de Europese TEN-T-plannen. De uitgangspunten ervan zijn een duidelijkere en gemakkelijkere toegang tot de markt, financiƫle transparantie en autonomie van de havens, alsook een meer klantvriendelijkere oriƫntatie.
De advocaat vraagt zich af of havengebruikers met de nieuwe wettelijke regels op hun strepen zullen staan. "Er zijn nu relatief weinig klachten en disputen voor de rechtbank. De haven is soms een gesloten gemeenschap. Gaat dit veranderen?"
Het is al de derde havenverordening die voorgesteld wordt. "De twee vorige zijn weggestemd door de landen onder druk van de vakbonden", zegt de hoogleraar. "Dit keer zijn bepalingen over havenarbeid en goederenbehandeling geschrapt. Nu blijft het stil."
De hoogleraar vroeg zich ook af waarom bunkering, baggeren en het loodswezen in het voorstel opgenomen werden. De nieuwe regels zouden in de loop van 2014 goedgekeurd worden, om in 2015 van kracht te worden.
Voor de Vlaamse havens verandert er weinig tot niets", zegt Van Hooydonk. "Er zal wat administratieve last bijkomen. Veel hangt af hoe de zaken ingevuld gaan worden, naar het Vlaamse en het lokale niveau."
De advocaat vraagt zich af of havengebruikers met de nieuwe wettelijke regels op hun strepen zullen staan. "Er zijn nu relatief weinig klachten en disputen voor de rechtbank. De haven is soms een gesloten gemeenschap. Gaat dit veranderen?"
Het is al de derde havenverordening die voorgesteld wordt. "De twee vorige zijn weggestemd door de landen onder druk van de vakbonden", zegt de hoogleraar. "Dit keer zijn bepalingen over havenarbeid en goederenbehandeling geschrapt. Nu blijft het stil."
De hoogleraar vroeg zich ook af waarom bunkering, baggeren en het loodswezen in het voorstel opgenomen werden. De nieuwe regels zouden in de loop van 2014 goedgekeurd worden, om in 2015 van kracht te worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten