Hun aandeel steeg sinds 2007 met gemiddeld 1% per jaar. Dat ging vooral ten koste van 'gewone' 40-voeters (feu). Het aandeel van 20-voeters (teu) blijft rond de 33% draaien.
De hi-cubes (HC) worden door verladers fel gewaardeerd omwille van hun 13% grotere laadcapaciteit, zegt de Britse consultant Drewry in de jongste editie van zijn 'Container Census'. Zij kunnen zo meer vracht verschepen zonder (veel) extra transportkosten te moeten betalen.
Maar de trend is niet neutraal. Reders zullen bij het ontwerpen van hun containerschepen steeds bijvoorbeeld meer rekening moeten houden met het stijgend aandeel hi-cubes, die niet allemaal meer bovendeks geladen zullen kunnen worden. De nood aan 'high-cube friendly vessels' zal toenemen.
Het betekent ook dat de groei van de volumes containerlading wellicht in toenemende mate onderschat wordt omdat daarbij met teu gerekend wordt, schrijft Drewry nog. Eén HC feu is meer dan twee teu.
Bron:Trends
Geen opmerkingen:
Een reactie posten