Het P3 Network, dat is een alliantie tussen de drie grote containerrederijen Moller-Maersk, MSC en CMA-CGM, maakte gisteren haar vernieuwde vaarschema bekend. En Antwerpen kreeg daarbij dus goed nieuws. De grote containerschepen van het P3 Network zullen over acht routes varen tussen Azië en Noord-Europa. Op vier van de acht routes wordt aangemeerd in Antwerpen. Dat is er eentje meer dan voorheen. De nieuwe regeling gaat in vanaf volgend voorjaar.
Antwerpen is voor één dienst bovendien de eerste aanloophaven (in Europa), wat een extra opsteker is die de nautische toegankelijkheid onderstreept, luidt het in een persbericht van de Antwerpse haven. Zo'n eerste aanloop is gegeerd omdat die voor grote importvolumes zorgt. De uitdieping van de Schelde, die het mogelijk maakt om grotere schepen te ontvangen, heeft een belangrijke rol gespeeld bij de opwaardering van Antwerpen, luidt het ook.
"Een dusdanig sterke vertegenwoordiging in het P3 Network bewijst dat de drie grootste containerrederijen van de wereld overtuigd zijn van de sterke troeven waarover onze haven beschikt", zegt havenvoorzitter Marc Van Peel . Een van de Antwerpse troeven is volgens Van Peel de landinwaartse ligging. "Die werd ooit misschien beschouwd als een mogelijke hindernis voor de ontwikkeling van Antwerpen, maar is ondertussen een belangrijke troef geworden naar het achterland toe."
De haven van Rotterdam, een concurrent van Antwerpen, verliest bij de herschikking van de drie grote reders en komt nu op gelijke voet met Antwerpen (ook vier aanlegdiensten). Alle containerreders bij elkaar genomen blijft Rotterdam wel een voorsprong behouden.
Zeebrugge verliest bij nieuwe schema
De haven van Zeebrugge verliest dan weer bij het nieuwe vaarschema. Zeebrugge komt in de lijst met Verre Oostendiensten twee keer voor. Tot nu toe waren er vier aanlopen per week van het P3 Network. Volgens Joachim Coens, de topman van de haven van Zeebrugge, zal de capaciteit van de containerschepen op de twee diensten van de alliantie groter zijn, al geeft hij toe dat dat "zeker geen volledige compensatie" biedt.
Coens voegt nog toe dat er nog andere aanlopen zijn, niet alleen van andere rederijen maar ook van de drie grote. Zij brengen immers niet al hun operaties in de alliantie in. De drie grote containerrederijen kondigden hun alliantie in juni aan. Doel was de overcapaciteit op de oost-westvaarroutes tegen te gaan.
Bron:de redactie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten