Antwerpen is klaar voor de nieuwste generatie containerschepen van 18.000 TEU. Dat heeft ook het gespecialiseerd onderzoek van het Waterbouwkundig Labo en van het Agentschap Maritieme Dienstverlening & Kust van de Vlaamse overheid eerder al aangetoond. De Schelde kan dus ook de Maersk Mc-Kinney Moller met zijn 18.270 TEU aan. De Maersk Mc-Kinney Moller behoort tot de zogenaamde nieuwe generatie containerschepen, de triple E’s.
Maar het houdt daarbij niet op. De Arabische scheepvaartgroep United Arab Shipping Company (UASC) heeft bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Heavy Industries vijf containerschepen besteld met een capaciteit van… 18.800 TEU. Of hoe de grenzen in de containervaart daarmee nog maar eens verlegd worden. Het eerste schip uit een reeks van vijf moet in april van 2015 in de vaart gebracht worden op de routes tussen het Midden-Oosten en Europa. UASC investeert liefst 150 miljoen dollar per schip.
Dat het UASC menens is met zijn expansieplannen om een echte megacarrier te worden mag nog blijken uit het feit dat de maatschappij ineens ook nog eens zes containerschepen van 14.500 TEU besteld heeft. Uniek aan de schepen zou ook zijn dat ze uitgerust worden met motoren die zowel op bunkerolie als lng kunnen draaien.
China Shipping dreigt de primeur van de grootste containerschepen dus aan zijn neus voorbij zien te gaan. China Shipping heeft eerder een schip van 18.400 TEU besteld waardoor het effectief de Maersk Mc-Kinney Moller met zijn 400 meter lengte en zijn 50 meter breedte zou voorbij steken. Ook China Shpping wil zijn nieuwe schepen inzetten op de routes naar Europa.
Bron:Metropool
Geen opmerkingen:
Een reactie posten