Meer dan een uur lang heeft Katoen Natie-baas Fernand Huts vrijdagmiddag vanop onze redactie gechat met tal van lezers. Huts nam zoals verwacht nergens gas terug en blijft erop hameren dat de vakbonden in zijn bedrijf een politiek spel hebben gespeeld.
Dat de bal die Huts aan het rollen heeft gebracht, de havengemeenschap beroert mag blijken uit het aantal volgers van deze chatsessie: alleen de Antwerpse burgemeester De Wever kreeg begin dit jaar meer belangstellenden.
Wet-Major:
Op zijn typische manier spaarde Huts niemand. De flamboyante natiebaas blijft erbij niet tegen de wet-Major te zijn en zelfs met fierheid gemiddeld 750 dokwerkers werk te geven. Maar de orderpicking in zijn Logisport-magazijnen is werk voor gewone logistieke bedienden, niet voor duurdere, zwaar werk verrichtende dokwerkers. Huts vraagt zich af hoe het mogelijk was dat er op die wijze bijna 20 jaar vreedzaam werd gewerkt en er eind juni plotseling daarrond een staking losbarstte zonder enig overleg.
Geen politieke comeback:
Huts rekent vooral op federaal minister Monica De Coninck (sp.a) om, zoals in het regeerakkoord, te sleutelen aan de modernisering van de wet-Major. Zelf sluit hij elke terugkeer naar de politiek uit. (nvdr: Huts zetelde enkele jaren als liberaal volksvertegenwoordiger).
Uitwijken naar Gent:
Tegelijk herhaalde Huts gedwongen te zijn met zijn investeringen uit te wijken en de Antwerpse haven te verlaten: bij voorkeur trekt hij naar Gent of naar andere plaatsen als de klanten dat willen.
Daarbij schoot Huts zowel, zoals gebruikelijk, naar het Antwerpse havenbestuur als ook even naar de werkgeverskoepel Cepa. Die laatste heeft volgens hem een monopoliepositie en moet nu maar eens duidelijk maken hoeveel allochtonen er als havenarbeiders werken. Huts zelf stelt massaal veel allochtonen of genaturaliseerde Belgen tewerk.
"Eenmanszaak van Bruyninckx":
Opnieuw verweet Fernand Huts dat de Antwerpse haventopman Eddy Bruyninckx de haven bestuurt als een eenmanszaak. Huts sneerde dat Bruyninckx en schepen Marc Van Peel "vanuit hun geweldige ervaring" nu maar eens autofabrieken moeten aantrekken op de Opelttereinen in plaats van die meteen open te stellen voor logistieke activiteiten.
Bron:GVA
huts denkt of houd geen rekening met de haven of de havenarbeiders .huts denkt en ellaan zjn eigen met andere woorden zijn zakken vullen.hij biut de mensen uit die voor hem werken ,zaait onrust onder het havenpersoneel en heeft mooie praatjes enkel i zijn voordeel.mensen laat u niet misleiden door deze huichelaar en strijd er mee voor dat onze haven en arbeiders blijft wat ze is .
BeantwoordenVerwijderen