Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen in officiële reactie op Open Brief van Fernand Huts: "problematiek Antwerpse havenarbeid is te belangrijk om op polemische manier te behandelen".
Het Gemeentelijk Havenbedrijf neemt in een aan de media bezorgde mededeling alvast afstand van wat ze de 'te polemische manier' noemt om het debat rond de problematiek van de havenarbeid te voeren.
Daarmee reageert het op de Open Brief die CEO Fernand Huts van Katoen Natie en Logisport gisteren publiceerde, waarin deze stelt dat order picking voor e-commerce en logistieke procesengineering zoals bij zijn bedrijf Logisport geen havenarbeid is.
Uit de brief: "Door de rechtsonzekerheid die nu ontstaan is, zijn wij genoodzaakt om onze investeringen in de Antwerpse haven stop te zetten en deze in een andere regio uit te voeren. Zelfs het voortbestaan van onze huidige operaties - 820 tewerkgestelden - komt in het gedrang."
Huts wijst verder op het inconsequente beleid: "In Gent is het gewestelijk havengebied veel groter dan het Wet Major gebied. De Wet Major is in Gent van toepassing langsheen kanaal en dokken. Alle andere haventerreinen vallen niet onder de Wet Major; er kan gewerkt worden met logistieke bedienden paritair comité 226 en met arbeiders onder paritair comité vervoer."
De ongefilterde reactie van het havenbedrijf:
"Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft kennis genomen van de open brief van Fernand Huts naar aanleiding van de ontwikkelingen bij Logisport.
Logistieke activiteiten worden door het Havenbedrijf steeds aanzien en gepromoot als een van de drie fundamenten waarop de haven is gebouwd.
Echter, de problematiek die de heer Huts aankaart is te belangrijk om op een polemische manier te behandelen.
De creatie van jobs, het sociaal klimaat, investeringsruimte, strategische opties, … verdienen het immers om ten gronde besproken en toegelicht te worden in de daartoe bestemde fora die de voorbije jaren meermaals werden ingericht (zoals Totaalproject, tweemaal Staten-Generaal).
Ook vandaag is het Havenbedrijf, in het kader van zijn ondernemingsplan, bezig met een strategische oefening waarbij de hele havengemeenschap wordt betrokken. Net zoals in het verleden zal ook KatoenNatie hiervoor een uitnodiging ontvangen.
Het behoort immers tot de kerntaken van het GHA om de private en de publieke havengemeenschap samen te brengen om een antwoord te bieden aan de uitdagingen waar de haven voorstaat. Enkel op deze manier kunnen we op een duurzame manier vorm geven aan de toekomst van de haven."
Daarmee reageert het op de Open Brief die CEO Fernand Huts van Katoen Natie en Logisport gisteren publiceerde, waarin deze stelt dat order picking voor e-commerce en logistieke procesengineering zoals bij zijn bedrijf Logisport geen havenarbeid is.
Uit de brief: "Door de rechtsonzekerheid die nu ontstaan is, zijn wij genoodzaakt om onze investeringen in de Antwerpse haven stop te zetten en deze in een andere regio uit te voeren. Zelfs het voortbestaan van onze huidige operaties - 820 tewerkgestelden - komt in het gedrang."
Huts wijst verder op het inconsequente beleid: "In Gent is het gewestelijk havengebied veel groter dan het Wet Major gebied. De Wet Major is in Gent van toepassing langsheen kanaal en dokken. Alle andere haventerreinen vallen niet onder de Wet Major; er kan gewerkt worden met logistieke bedienden paritair comité 226 en met arbeiders onder paritair comité vervoer."
De ongefilterde reactie van het havenbedrijf:
"Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft kennis genomen van de open brief van Fernand Huts naar aanleiding van de ontwikkelingen bij Logisport.
Logistieke activiteiten worden door het Havenbedrijf steeds aanzien en gepromoot als een van de drie fundamenten waarop de haven is gebouwd.
Echter, de problematiek die de heer Huts aankaart is te belangrijk om op een polemische manier te behandelen.
De creatie van jobs, het sociaal klimaat, investeringsruimte, strategische opties, … verdienen het immers om ten gronde besproken en toegelicht te worden in de daartoe bestemde fora die de voorbije jaren meermaals werden ingericht (zoals Totaalproject, tweemaal Staten-Generaal).
Ook vandaag is het Havenbedrijf, in het kader van zijn ondernemingsplan, bezig met een strategische oefening waarbij de hele havengemeenschap wordt betrokken. Net zoals in het verleden zal ook KatoenNatie hiervoor een uitnodiging ontvangen.
Het behoort immers tot de kerntaken van het GHA om de private en de publieke havengemeenschap samen te brengen om een antwoord te bieden aan de uitdagingen waar de haven voorstaat. Enkel op deze manier kunnen we op een duurzame manier vorm geven aan de toekomst van de haven."
Bron: Engineeringnet
Geen opmerkingen:
Een reactie posten