donderdag 27 maart 2014

Eerste akkoord over actualisering havenarbeid.

De sociale partners van de zeehavens hebben woensdag een eerste tekst met conclusies ondertekend over de "actualisering van de havenarbeid", die geregeld wordt via de wet-Major. Die tekst bevat vooral engagementen en een concrete agenda, en ook wat concrete punten op items als veiligheid en omkadering en opleiding. Voor het luik "betrouwbare en klantgeoriënteerde havens" werd er op nationaal vlak evenwel geen overeenstemming gevonden.
Plaats van ondertekening was het kabinet van de minister van Werk, Monica De Coninck (sp.a). Zij trad op als "facilitator" van de gesprekken tussen de drie vakbonden en het Werkgeversverbond der Belgische Havens, die exact 1 jaar geleden gestart waren.
Uitgangspunt is dat de wet-Major na 40 jaar aangepast dient te worden aan de wijzigende omstandigheden van de hedendaagse economie. Aan de krachtlijnen van de wet wordt expliciet niet geraakt door de sociale partners en de minister.
Vakbonden en werkgevers engageren zich om na te gaan wat dient te veranderen qua veiligheid, omkadering en klantgerichte havens. Meermaals werd gewezen op concrete engagementen en timing. Zo is er bijvoorbeeld een akkoord over het rekruteringsbeleid, waarbij de havenarbeider pas na een jaar en evaluaties definitief erkend wordt als havenarbeider, aldus Paul Valkeniers van het werkgeversverbond. Ook is er een strengere selectieprocedure voor starters en wordt de opleiding uitgebouwd. In Antwerpen is dit al geconcretiseerd.
Ander element is het welbekende "'t kot". "In elke haven blijft een aanwervingslokaal bestaan", aldus Ivan Victor van de socialistische transportbond BTB. "De methode zal wijzigen, maar het aanwervingslokaal as such zal blijven." Er zal bijvoorbeeld onderzocht worden wat mogelijk is qua elektronische aanwerving.
Feit is wel dat er tal van punten nog geen stappen zijn. "Over fundamentele wijzigingen betreffende de logistieke activiteiten werd tussen de sociale partners op nationaal vlak geen overeenstemming gevonden", heet dat. Per haven zal er hier verder overlegd worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verschil tussen de klassieke havenarbeid en logistieke activiteiten.
Voor De Coninck is de ondertekening wel degelijk een stap vooruit. "Het feit dat je akkoord gaat om bepaalde elementen te bespreken en daar wil landen, is eigenlijk op zich al een realisering." Ook Valkeniers wees erop dat het sociaal overleg een stapsgewijs proces is. Voor de werkgevers is de ondertekening geen eindpunt, zij kijken naar de volgende federale regering.
In de Belgische zeehavens werken ruim 230.000 mensen.

woensdag 26 maart 2014

Europa neemt Belgische havenarbeid op de korrel.

De Europese Commissie heeft ernstige vragen bij de manier waarop België de wet-Major over de havenarbeid toepast en zal ons land daarover vrijdag formeel in gebreke stellen, zo meldt de ‘Tijd’.

Die stap zou er komen na de klacht van Fernand Huts, de baas van Katoen Natie, tegen België in het raam van het conflict rond het statuut van de werknemers in zijn Antwerpse logistieke vestiging Logisport. 
Huts spreekt van ongelijke behandeling omdat het overheidsbedrijf Bpost in zijn vestiging in het Antwerps havengebied geen havenarbeiders inzet.  Er zijn nog drie bedrijven die  anoniem  de wet- Major hebben aangeklaagd

De wet-Major verplicht bedrijven in het havengebied te werken met erkende havenarbeiders voor alles wat onder de noemer havenarbeid valt. De huidige regering beloofde een modernisering van de havenarbeid. 
Bonden en werkgevers onderhandelen daarover al geruime tijd samen met federaal minister van Werk Monica De Coninck. Vandaag staat een persconferentie gepland waar de conclusies van de werkgroep over de actualisering van de havenarbeid worden voorgesteld.
Bron: De Knack

woensdag 19 maart 2014

"We betalen hier in Saudi-Arabië geen belastingen"

Fernand Huts (foto) van het Antwerpse Katoen Natie bouwt aan een logistieke terminal in Saudi Arabië. Zodat prinses Astrid die maandag officieel kon openen, vloog hij haar en de pers op eigen kosten naar Jubail. “Prinses Astrid opent deuren, er komen nu twee Saudische prinsen die ik anders nooit hier zou krijgen.”
Niet alleen charterde Fernand Huts een privévliegtuig om prinses Astrid, pers en een deel van de delegatie – 50 mensen in totaal – over te vliegen van hoofdstad Riyad naar Damman, ook vliegt hij nog eens verder naar Djedda. 
Dat de prinses zijn terminal opende maandag, heeft dan ook grote voordelen. “Dankzij haar komen twee prinsen naar de opening”, zegt Huts, die al 30 miljoen euro investeerde in het project. In de tweede fase komt daar nog eens 120 miljoen bij. 
Huts en zijn Antwerpse havenbedrijf Katoen Natie doen al zeven jaar zaken in Saudi-Arabië. En dat gaat er heel anders aan toe dan bij ons. “In Saudi-Arabië zijn relaties veel belangrijker dan contracten”, zegt Huts. “Daarom werk ik samen met een belangrijke Saudische familie, zij onderhouden de relaties.” 
Om uit te leggen hoe die werken, verwijst hij naar de bedoeïencultuur. “Nog niet zo lang geleden was er in Saudi-Arabië alleen maar woestijn. Daar kon je alleen rondtrekken en praten. Zij kunnen nog altijd een hele dag met iemand theedrinken en iemand een uur recht in zijn ogen kijken zonder ook maar een woord te zeggen. Voor hen is tijd oneindig, voor ons niet, dus dat deel van het werk laat ik over aan mijn Saudische vennoot.”

Vrouwen

Voor Huts’ logistieke bedrijf in Saudi-Arabië werken zo’n 300 mensen. “Een kwart daarvan zijn Saudi’s. Verder hebben we zoals alle bedrijven hier Filipino’s als arbeiders en mensen uit India, Bangladesh en Pakistan als bedienden. Wij hebben hier trouwens meer Saudische vrouwen in dienst dan wie ook. De haven van Antwerpen kan een voorbeeld nemen aan Saudi-Arabië. Waarom zijn er bij de havenarbeiders in Antwerpen geen vrouwen? Ze zijn gewoon efficiënter, dat is overal zo. Schrijf dat zo maar op.”
Ook het belastingklimaat in Saudi-Arabië apprecieert Huts meer dan dat bij ons: “Ik betaal hier gewoon geen belastingen”, zei hij in zijn officiële speech bij de opening.
Bron:GVA

zondag 16 maart 2014

Antwerpse haven bouwt voorpost in de woestijn

De Haven van Antwerpen bouwt aan de haven van Duqm in het zuiden van Oman. Prinses Astrid legt volgens de eerste steen in wat nu nog woestijn is.

Dat gebeurt tijdens een handelsmissie naar Saoedi-Arabië en Oman, die vandaag vertrektDe investering van 39 miljoen euro gebeurt door de Omaans-Belgische onderneming Port Of Duqm Company (PDC).
Het bedrijf is een joint-venture van de Omaanse overheid en Consortium Antwerp Port, een investeringsvehikel van Port of Antwerp International (PAI) en Rent-A-Port. CAP heeft een kapitaal van 1,5 miljoen euro dat kan worden opgetrokken tot 15 miljoen euro om te investeren in Duqm en zijn achterhaven.
Fernand Huts spuide al stevige kritiek op de investering van PAI, een dochter van het Antwerpse havenbedrijf, in dit project en de Indiase havenexploitant ESSAR. “Overheidssubsidies voor buitenlandse havens”, noemt de topman van Katoen Natie het. Jan Blomme, onlangs benoemd tot gedelegeerd bestuurder van PAI, weerlegt dat. “Met de investering in Duqm zet de haven van Antwerpen zich op de kaart in Azië. Het is meer dan een pr-operatie. Onze investering zal op termijn renderen. PDC krijgt een vergoeding van de Omaanse overheid en zal ook de havengelden innen.”
Rent-A-Port, een dochter van Ackermans & van Haaren en aannemer CFE, is actief in havenbeheer- en ontwikkeling. “Nadat Antwerpen nogal wat klanten verloor uit China, is Duqm een strategische participatie. De haven van Antwerpen kan Duqm inzetten als de link tussen haar trafieken en die andere economische grootmacht India”, zegt Marc Stordiau, ooit CEO van DEME, nu CEO van Rent-A-Port en vicepresident van PDC.

Antwerpen bekeek al eerder de uitbouw van de Omaanse haven Sohar, die meer op de golfregio is gericht. Dat project, dat het Belgische aannemingsbedrijf Besix mee bouwde, viel in handen van Rotterdam. De haven van Salalah is dan weer ontwikkeld door APMT/Maersk. De rederij gebruikt deze installatie vooral om haar containers, in afwachting van de verdere verscheping, neer te zetten. Antwerpen kaapte Duqm weg voor de neus van de grootste kanshebber, de haven van Singapore (PSA). “Nu is het aan ons”, zegt Peter Broers, een ex van Katoen Natie die general manager is van PDC.
Bron:Trends

woensdag 12 maart 2014

Havenvakbonden opnieuw in de clinch met Fernand Huts

De Antwerpse havenvakbonden zijn vandaag naar de gebouwen van Katoen Natie getrokken om er een ludieke actie te voeren tegen het beleid van topman Fernand Huts. 
De bonden eisen dat Huts de wet op havenarbeid (wet-Major) respecteert en het logistieke werk bij dochterbedrijf Logisport door havenarbeiders laat uitvoeren. 

Huts blijft erbij dat de wet-Major niet op Logisport van toepassing is.

Het gemeenschappelijke vakbondsfront wilde vandaag flyers en frietjes uitdelen aan het personeel van Logisport, maar dat was niet naar de zin van Huts. "Tot onze verbazing heeft hij enkele poorten laten sluiten om ons buiten te houden, maar daar berokkent hij vooral zijn eigen bedrijf schade mee", zegt Marc Loridan van de socialistische transportarbeidersbond BTB. "Wij willen gewoon op een ludieke manier duidelijk maken dat logistieke havenarbeiders onder ons paritair comité moeten vallen."

Het getouwtrek rond Logisport houdt al bijna een jaar aan. Hoewel de activiteiten van het bedrijf zich binnen de territoriale omschrijving van de haven bevinden, laat Huts het logistieke werk door bedienden uitvoeren. 
Huts herhaalt in een reactie dat het om een gelijkaardig statuut gaat als bij andere logistieke bedrijven, dat zijn werknemers zelf het bediendestatuut willen behouden en dat havenarbeiders toch "liever oceaanreuzen laden en lossen dan ondergoed en kledij in een omslag te steken".

De vakbonden vinden het echter niet kunnen dat "één werkgever zich weigert te schikken naar de akkoorden die zijn werkgeversorganisatie met de vakbonden gesloten heeft" en stellen dat de loon- en arbeidsvoorwaarden van logistieke havenarbeiders geen nadeel vormen in vergelijking met gelijkaardige sectoren.

Honderden boze dokwerkers aan poorten Katoen Natie

In de Waaslandhaven is een protestactie van de havenbonden aan de gang tegen het personeelsbeleid van Katoen Natie. Aan het bedrijf verzamelen 250 havenarbeiders. Er is ook een frituurwagen geplaatst. Katoen Natie houdt ook een tegenactie. 
De havenvakbonden vinden dat directeur Fernand Huts van Katoen Natie het havenstatuut voor dokwerkers schendt en zijn ludiek aanwezig aan logistiek centrum Loghidden City van Katoen Natie. Ze. De actie komt er na maandenlang getouwtrek over het inzetten van bedienden op terreinen waar normaal alleen havenarbeiders mogen werken.
Katoen Natie heeft de poorten waar wordt geprotesteerd, laten afsluiten en voert ook een opvallende tegenactie. Zeventig mensen van het bedrijf verzamelen onder de spandoeken 'Logistiek is geen havenarbeid'. De vakbonden intussen hangen bh's op, als symbool voor de verwerking van kleine pakketten, een taak die in het logistiek centrum door bedienden wordt uitgevoerd. Er is ook privébewaking aanwezig, opgevraagd door Katoen Natie.

dinsdag 11 maart 2014

Wet-Major is nu al tegen Europese richtlijn

Open vld waarschuwt
België moet het 'heilige huisje' van de havenarbeid dringend aanpakken. De wet-Major die de havenarbeid regelt, druist nu immers al in tegen de Europese richtlijnen en Europa is van plan dit sowieso aan te pakken. "De druk neemt toe."
Dat is een van de vier aanbevelingen die het Antwerpse Europees parlementslid Philippe De Backer (Open vld) doet om de Vlaamse havens, en vooral dan de Antwerpse, meer slagkracht te geven in Europees perspectief. 
Met een aantal europarlementsleden bezocht De Backer eind december, begin januari uitgebreid de havens van Rotterdam, Le Havre, Hamburg en Barcelona. Uit de evoluties daar leerde hij alvast dat de overheid alles op alles moet zetten om de Vlaamse havens competitief te houden. "Want ik ben er rotsvast van overtuigd dat het beleid onvoldoende beseft hoe belangrijk de havens, zeker dan die van Antwerpen, zijn voor Europa, België en Vlaanderen."
Modernisering havenarbeid

De Backer haalde zich eerder al de woede van de socialistische havenvakbond BTB op de hals door kort na het sociaal conflict bij Katoen Natie over de toepassing van de wet-Major, eurocommissaris Siim Kallas te vragen wat die dacht over de Belgische havenwerkregeling. In zijn aanbevelingen blijft De Backer nu verder op die nagel kloppen. Overigens stond in de regeringsverklaring van de regering Di Rupo de intentie ingeschreven om de wet op de havenarbeid 'te moderniseren'.
Volgens vele bronnen werkt minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) nog steeds aan een bijsturing.
"Ik krijg tegengestelde signalen dat De Coninck hiermee bezig zou zijn.
Maar is zij bereid de knelpunten écht op te lossen of gaat zij wat doen 'voor de tribune'?", stelt De Backer.
Europa bereidt aanval voor
Volgens De Backer dringt de tijd.
Nu al is het Belgische systeem van de 'closed shop' die de havenarbeid zou zijn, volgens hem tegen het Europese denken. En Europa zit niet stil. Europa is inmiddels begonnen met Spanje aan te pakken om zijn havensysteem en het bereidt een gelijksoortige aanval voor tegen België.
In elk geval wil De Backer dat de wet-Major niet meer verschillend geinterpreteerd wordt in de verschillende Vlaamse havens. Hoe dan ook moet er in de havenarbeid meer flexibiliteit komen, moet het on-economische systeem van de vaste ploegen aangepast worden, moet er wat gedaan worden aan de hoge loonkosten van de havenarbeid én aan de 'erfopvolging', zeg maar de moeilijke toegang tot het beroep van havenarbeider.
In dat verband verwijst De Backer naar de studie van meer dan 1400 pagina's waarin de Antwerpse professor Eric Van Hooydonk, in opdracht van Europa, de verschillende systemen in Europa onderzocht. Het Antwerpse systeem kwam daar globaal vrij bekaaid uit.
De Backer pleit tevens voor een depolitisering van de havenbesturen en snellere beslissingen om de mobiliteit te verhogen. Lees: de knoop moet onder andere over de Oosterweelverbinding en de IJzeren Rijn worden doorgehakt. Naast een aanpak van de wet-Major wil De Backer ook een flexibelere douane en een liberalisering van een hele reeks havendiensten.

Bron: Open VLD, De Backer

zondag 9 maart 2014

Kostprijs Havenhuis in Antwerpen loopt spuigaten uit.

Het nieuwe Antwerpse Havenhuis, de nieuwe hoofdzetel van het Antwerpse Havenbedrijf, van toparchitecte Zaha Hadid dreigt tientallen miljoenen euro's meer te kosten dan gepland. In eerste instantie was de kost van de renovatie van de oude brandweerkazerne, waarop een stalen constructie komt, berekend op 28 miljoen euro. Dat werd aangepast tot 50 miljoen euro, maar ingewijden vrezen dat dat mogelijk tot 75 miljoen zal oplopen. Dat schrijft de krant De Tijd.
Bovenop de oude brandweerkazerne aan het Kattendijkdok komt een constructie uit staal en glas, met drie betonnen pijlers. De bouw van die constructie loopt echter vertraging op door een conflict tussen de Belgische aannemers en het ontwerpbureau van de Brits-Iraakse architecte Zaha Hadid. Dat conflict gaat over de te gebruiken hoeveelheid staal. Een arbitragedossier is opgestart met externe experts.

De bouwbedrijven en het bureau kwamen tot een vergelijk om meer staal te gebruiken om knooppunten te ondersteunen. Daarvoor is 200 ton extra staal nodig, boven de al in het oorspronkelijke bestek ingetekende 600 ton. Die wijziging zorgt evenwel voor nieuw studiewerk, extra mankracht, grotere kranen en een reorganisatie van het werkschema. Daardoor lopen de werken een jaar vertraging op, tot oktober 2016.

De kostprijs is intussen op 50 miljoen euro vastgelegd, maar volgens ingewijden dreigt dat op te lopen tot 75 miljoen euro door andere onvoorziene problemen met het gebouw. Ook dat dreigt bijkomende vertraging te veroorzaken.

Het is nog niet duidelijk wie de extra kosten zal betalen. In het Havenhuis zullen ongeveer 500 mensen werken.

Bron:HLN

woensdag 5 maart 2014

Vakbonden blokkeren schip dat niet met havenarbeiders gelost werd.

Bij Interbeton, een betoncentrale aan de kop van het Sifferdok in de Gentse haven, hebben vakbonden woensdag tussen 7.00 en 9.00 uur een schip met zand geblokkeerd dat niet met havenarbeiders gelost werd. Dat meldt BTB en ACV-Transcom.
Een dertigtal vakbondsmensen legde de loswerkzaamheden stil en wil ook de werking van de centrale stilleggen. Om een lopende werf, waar donderdagochtend een grote vloer in één stuk gegoten moet worden, niet stil te leggen, werd besloten om enkel die betonmolens door te laten. 
De actie werd om 9.00 uur opgeschort omdat de schipper besliste om te vertrekken met het resterende deel van de lading. 'Het probleem is dat hij gebruik maakte van een leemte in de wet-Major', klinkt het bij BTB en ACV-Transcom. 'Zelfstandigen mogen ook havenarbeid verrichten, maar dat betekent in dit geval niet dat hij als schipper de kraan mag bedienen om zand te lossen.'
De vakbonden beslisten ook om Interbeton niet te blokkeren omdat de verantwoordelijkheid ligt bij de leverancier van het zand.
Bron:Nieuwsblad

zondag 2 maart 2014

Open VLD : snelle modernisering wet-Major


Sociale partners komen eind maart met consensusvoorstel over modernisering havenarbeid.

Open Vld Kamerlid Willem-Frederik Schiltz ondervroeg minister van Werk Monica De Coninck tijdens het vragenuurtje over de modernisering van de wet-Major, opgenomen in het regeerakkoord. “We kunnen enkel nieuwe bedrijven en extra trafiek aantrekken wanneer het arbeidsrechtelijk kader in de haven flexibeler wordt.” 

De wet-Major bakent een strikt territorium af in de Antwerpse haven waar een specifiek arbeidsregime geldt. “Deze wet had in het verleden haar verdiensten en beschermde de havenarbeiders. Maar vandaag zijn bepaalde bedrijven in de havenzone gevestigd waar helemaal geen zware havenarbeid wordt verricht, en toch zijn ze onderhevig aan de rigide en kostenverhogende arbeidsorganisatie. Daardoor loopt de Antwerpse haven veel buitenlandse investeringen mis. Om onze havens concurrentieel te houden, extra trafiek en bedrijven aan te trekken, moet dit arbeidsrechtelijk kader gemoderniseerd worden. Zoals afgesproken in het regeerakkoord overigens”, aldus Schiltz.
De Europese Commissie kijkt nauw toe op deze modernisering. Open Vld Europarlementslid Philippe De Backer: “Het is niet zo dat Europa een ‘heksenjacht’ voert tegen de wet-Major. In het debat dat momenteel binnen het Europese Parlement gevoerd wordt over een nieuwe havenverordening, wordt zelfs met geen woord gerept over de havenarbeid, dit wordt immers geregeld via de sociale dialoog. We geven die dialoog alle kansen maar ook de Belgische wetten moeten conform de Europese regels zijn. De wet-Major is immers in strijd met het vrije vestigingsrecht en verstoord de marktwerking."

Schiltz vroeg minister van Werk De Coninck vanmiddag in de Kamer hoe ver ze staat met het uitvoeren van deze modernisering en hoe de gesprekken verlopen met de sociale partners. Die hadden beloofd tegen het einde van 2013 een consensusvoorstel op tafel te leggen. Deze deadline haalden ze niet.

De Coninck antwoordde dat de sociale partners wel degelijk werk maken van de actualisering van de wet. Een werkgroep formuleert momenteel voorstellen rond veiliger en klantgerichter werken in de haven en de creatie van meer tewerkstelling. De minister geeft deze werkgroep alle kansen, om in overleg en met breed draagvlak tot een oplossing te komen. Zijzelf poogt vaart achter de gesprekken te zetten. Eind maart zou de groep haar werkzaamheden afronden en tegemoet komen aan de eisen van Europa en het regeerakkoord.

Schiltz repliceerde dat “indien de sociale partners niet tot een akkoord komen, de politiek haar verantwoordelijkheid moet nemen en hen aanzetten tot resultaten. Het is belangrijk eind maart te landen, zo niet zullen de nakende verkiezingen een akkoord op de lange baan schuiven. En dat akkoord is noodzakelijk. Onze havens genereren jaarlijks een toegevoegde waarde van meer dan €16 miljard voor onze Belgische economie. We moeten hen groeikansen geven, ondernemerschap stimuleren, zonder sociale afbraak. Dit kan door een modernisering van het arbeidsrecht in de havenzones.”

Bron: politics.be