Sociale partners komen eind maart met consensusvoorstel over modernisering havenarbeid.
Open Vld Kamerlid Willem-Frederik Schiltz ondervroeg minister van Werk Monica De Coninck tijdens het vragenuurtje over de modernisering van de wet-Major, opgenomen in het regeerakkoord. “We kunnen enkel nieuwe bedrijven en extra trafiek aantrekken wanneer het arbeidsrechtelijk kader in de haven flexibeler wordt.”
De wet-Major bakent een strikt territorium af in de Antwerpse haven waar een specifiek arbeidsregime geldt. “Deze wet had in het verleden haar verdiensten en beschermde de havenarbeiders. Maar vandaag zijn bepaalde bedrijven in de havenzone gevestigd waar helemaal geen zware havenarbeid wordt verricht, en toch zijn ze onderhevig aan de rigide en kostenverhogende arbeidsorganisatie. Daardoor loopt de Antwerpse haven veel buitenlandse investeringen mis. Om onze havens concurrentieel te houden, extra trafiek en bedrijven aan te trekken, moet dit arbeidsrechtelijk kader gemoderniseerd worden. Zoals afgesproken in het regeerakkoord overigens”, aldus Schiltz.
De Europese Commissie kijkt nauw toe op deze modernisering. Open Vld Europarlementslid Philippe De Backer: “Het is niet zo dat Europa een ‘heksenjacht’ voert tegen de wet-Major. In het debat dat momenteel binnen het Europese Parlement gevoerd wordt over een nieuwe havenverordening, wordt zelfs met geen woord gerept over de havenarbeid, dit wordt immers geregeld via de sociale dialoog. We geven die dialoog alle kansen maar ook de Belgische wetten moeten conform de Europese regels zijn. De wet-Major is immers in strijd met het vrije vestigingsrecht en verstoord de marktwerking."
Schiltz vroeg minister van Werk De Coninck vanmiddag in de Kamer hoe ver ze staat met het uitvoeren van deze modernisering en hoe de gesprekken verlopen met de sociale partners. Die hadden beloofd tegen het einde van 2013 een consensusvoorstel op tafel te leggen. Deze deadline haalden ze niet.
De Coninck antwoordde dat de sociale partners wel degelijk werk maken van de actualisering van de wet. Een werkgroep formuleert momenteel voorstellen rond veiliger en klantgerichter werken in de haven en de creatie van meer tewerkstelling. De minister geeft deze werkgroep alle kansen, om in overleg en met breed draagvlak tot een oplossing te komen. Zijzelf poogt vaart achter de gesprekken te zetten. Eind maart zou de groep haar werkzaamheden afronden en tegemoet komen aan de eisen van Europa en het regeerakkoord.
Schiltz repliceerde dat “indien de sociale partners niet tot een akkoord komen, de politiek haar verantwoordelijkheid moet nemen en hen aanzetten tot resultaten. Het is belangrijk eind maart te landen, zo niet zullen de nakende verkiezingen een akkoord op de lange baan schuiven. En dat akkoord is noodzakelijk. Onze havens genereren jaarlijks een toegevoegde waarde van meer dan €16 miljard voor onze Belgische economie. We moeten hen groeikansen geven, ondernemerschap stimuleren, zonder sociale afbraak. Dit kan door een modernisering van het arbeidsrecht in de havenzones.”
De Europese Commissie kijkt nauw toe op deze modernisering. Open Vld Europarlementslid Philippe De Backer: “Het is niet zo dat Europa een ‘heksenjacht’ voert tegen de wet-Major. In het debat dat momenteel binnen het Europese Parlement gevoerd wordt over een nieuwe havenverordening, wordt zelfs met geen woord gerept over de havenarbeid, dit wordt immers geregeld via de sociale dialoog. We geven die dialoog alle kansen maar ook de Belgische wetten moeten conform de Europese regels zijn. De wet-Major is immers in strijd met het vrije vestigingsrecht en verstoord de marktwerking."
Schiltz vroeg minister van Werk De Coninck vanmiddag in de Kamer hoe ver ze staat met het uitvoeren van deze modernisering en hoe de gesprekken verlopen met de sociale partners. Die hadden beloofd tegen het einde van 2013 een consensusvoorstel op tafel te leggen. Deze deadline haalden ze niet.
De Coninck antwoordde dat de sociale partners wel degelijk werk maken van de actualisering van de wet. Een werkgroep formuleert momenteel voorstellen rond veiliger en klantgerichter werken in de haven en de creatie van meer tewerkstelling. De minister geeft deze werkgroep alle kansen, om in overleg en met breed draagvlak tot een oplossing te komen. Zijzelf poogt vaart achter de gesprekken te zetten. Eind maart zou de groep haar werkzaamheden afronden en tegemoet komen aan de eisen van Europa en het regeerakkoord.
Schiltz repliceerde dat “indien de sociale partners niet tot een akkoord komen, de politiek haar verantwoordelijkheid moet nemen en hen aanzetten tot resultaten. Het is belangrijk eind maart te landen, zo niet zullen de nakende verkiezingen een akkoord op de lange baan schuiven. En dat akkoord is noodzakelijk. Onze havens genereren jaarlijks een toegevoegde waarde van meer dan €16 miljard voor onze Belgische economie. We moeten hen groeikansen geven, ondernemerschap stimuleren, zonder sociale afbraak. Dit kan door een modernisering van het arbeidsrecht in de havenzones.”
Bron: politics.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten