Open vld waarschuwt
België moet het 'heilige huisje' van de havenarbeid dringend aanpakken. De wet-Major die de havenarbeid regelt, druist nu immers al in tegen de Europese richtlijnen en Europa is van plan dit sowieso aan te pakken. "De druk neemt toe."
Dat is een van de vier aanbevelingen die het Antwerpse Europees parlementslid Philippe De Backer (Open vld) doet om de Vlaamse havens, en vooral dan de Antwerpse, meer slagkracht te geven in Europees perspectief.
Met een aantal europarlementsleden bezocht De Backer eind december, begin januari uitgebreid de havens van Rotterdam, Le Havre, Hamburg en Barcelona. Uit de evoluties daar leerde hij alvast dat de overheid alles op alles moet zetten om de Vlaamse havens competitief te houden. "Want ik ben er rotsvast van overtuigd dat het beleid onvoldoende beseft hoe belangrijk de havens, zeker dan die van Antwerpen, zijn voor Europa, België en Vlaanderen."
Modernisering havenarbeid
De Backer haalde zich eerder al de woede van de socialistische havenvakbond BTB op de hals door kort na het sociaal conflict bij Katoen Natie over de toepassing van de wet-Major, eurocommissaris Siim Kallas te vragen wat die dacht over de Belgische havenwerkregeling. In zijn aanbevelingen blijft De Backer nu verder op die nagel kloppen. Overigens stond in de regeringsverklaring van de regering Di Rupo de intentie ingeschreven om de wet op de havenarbeid 'te moderniseren'.
Volgens vele bronnen werkt minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) nog steeds aan een bijsturing.
"Ik krijg tegengestelde signalen dat De Coninck hiermee bezig zou zijn.
Maar is zij bereid de knelpunten écht op te lossen of gaat zij wat doen 'voor de tribune'?", stelt De Backer.
Europa bereidt aanval voor
Volgens De Backer dringt de tijd.
Nu al is het Belgische systeem van de 'closed shop' die de havenarbeid zou zijn, volgens hem tegen het Europese denken. En Europa zit niet stil. Europa is inmiddels begonnen met Spanje aan te pakken om zijn havensysteem en het bereidt een gelijksoortige aanval voor tegen België.
In elk geval wil De Backer dat de wet-Major niet meer verschillend geinterpreteerd wordt in de verschillende Vlaamse havens. Hoe dan ook moet er in de havenarbeid meer flexibiliteit komen, moet het on-economische systeem van de vaste ploegen aangepast worden, moet er wat gedaan worden aan de hoge loonkosten van de havenarbeid én aan de 'erfopvolging', zeg maar de moeilijke toegang tot het beroep van havenarbeider.
In dat verband verwijst De Backer naar de studie van meer dan 1400 pagina's waarin de Antwerpse professor Eric Van Hooydonk, in opdracht van Europa, de verschillende systemen in Europa onderzocht. Het Antwerpse systeem kwam daar globaal vrij bekaaid uit.
De Backer pleit tevens voor een depolitisering van de havenbesturen en snellere beslissingen om de mobiliteit te verhogen. Lees: de knoop moet onder andere over de Oosterweelverbinding en de IJzeren Rijn worden doorgehakt. Naast een aanpak van de wet-Major wil De Backer ook een flexibelere douane en een liberalisering van een hele reeks havendiensten.
Bron: Open VLD, De Backer
Bron: Open VLD, De Backer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten