De sociale partners van de zeehavens hebben woensdag een eerste tekst met conclusies ondertekend over de "actualisering van de havenarbeid", die geregeld wordt via de wet-Major. Die tekst bevat vooral engagementen en een concrete agenda, en ook wat concrete punten op items als veiligheid en omkadering en opleiding. Voor het luik "betrouwbare en klantgeoriënteerde havens" werd er op nationaal vlak evenwel geen overeenstemming gevonden.
Plaats van ondertekening was het kabinet van de minister van Werk, Monica De Coninck (sp.a). Zij trad op als "facilitator" van de gesprekken tussen de drie vakbonden en het Werkgeversverbond der Belgische Havens, die exact 1 jaar geleden gestart waren.
Uitgangspunt is dat de wet-Major na 40 jaar aangepast dient te worden aan de wijzigende omstandigheden van de hedendaagse economie. Aan de krachtlijnen van de wet wordt expliciet niet geraakt door de sociale partners en de minister.
Vakbonden en werkgevers engageren zich om na te gaan wat dient te veranderen qua veiligheid, omkadering en klantgerichte havens. Meermaals werd gewezen op concrete engagementen en timing. Zo is er bijvoorbeeld een akkoord over het rekruteringsbeleid, waarbij de havenarbeider pas na een jaar en evaluaties definitief erkend wordt als havenarbeider, aldus Paul Valkeniers van het werkgeversverbond. Ook is er een strengere selectieprocedure voor starters en wordt de opleiding uitgebouwd. In Antwerpen is dit al geconcretiseerd.
Ander element is het welbekende "'t kot". "In elke haven blijft een aanwervingslokaal bestaan", aldus Ivan Victor van de socialistische transportbond BTB. "De methode zal wijzigen, maar het aanwervingslokaal as such zal blijven." Er zal bijvoorbeeld onderzocht worden wat mogelijk is qua elektronische aanwerving.
Feit is wel dat er tal van punten nog geen stappen zijn. "Over fundamentele wijzigingen betreffende de logistieke activiteiten werd tussen de sociale partners op nationaal vlak geen overeenstemming gevonden", heet dat. Per haven zal er hier verder overlegd worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verschil tussen de klassieke havenarbeid en logistieke activiteiten.
Voor De Coninck is de ondertekening wel degelijk een stap vooruit. "Het feit dat je akkoord gaat om bepaalde elementen te bespreken en daar wil landen, is eigenlijk op zich al een realisering." Ook Valkeniers wees erop dat het sociaal overleg een stapsgewijs proces is. Voor de werkgevers is de ondertekening geen eindpunt, zij kijken naar de volgende federale regering.
In de Belgische zeehavens werken ruim 230.000 mensen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten