Na een goede halve eeuw nemen we afscheid van de blauwe watertoren op de voormalige Opel-site. Het iconische monument met haar herkenbare blauwe bol maakt plaats voor de "Churchill Industrial Zone", waar o.a. innovatieve startups de kans krijgen om te experimenteren met duurzame en circulaire chemie.
Volgende fase afbraak Opel-site in haven van Antwerpen: blauwe watertoren gesloopt.
Nieuw inrichtingsplan doelt op duurzame transitie
Sinds oktober wordt, in opdracht van Port of Antwerp, de voormalige Opel-site gesloopt door de tijdelijke maatschappij van twee aannemers ‘De Meuter-Aertssen’. Intussen is meer dan 80 % van de fabriekshallen- en gebouwen gesloopt. Vandaag werd door middel van een gecontroleerde explosie de iconische blauwe watertoren afgebroken. Port of Antwerp heeft ondertussen een inrichtingsplan opgemaakt voor deze Churchill Industrial Zone. Het richt zich op het aantrekken van diverse spelers in de maak-en procesindustrie, die de ambitie van de haven om verdere stappen te zetten in de transitie naar een duurzame en circulaire haven onderstrepen en versterken.
Iconische blauwe watertoren gesloopt
Vandaag is op de voormalige Opel-site aan het Churchilldok in de haven van Antwerpen de blauwe watertoren gesloopt. De iconische 50 meter hoge toren met de herkenbare blauwe bol werd in 1966 door General Motors gebouwd. Het reservoir, met een diameter van bijna 13 meter, diende als wateropslag, op instructie van de brandweer. De hoogte van de toren zorgde daarbij voor extra druk op het water, ingeval er ooit geblust moest worden. Vandaag werd de toren afgebroken met een gecontroleerde explosie. Deze beproefde slooptechniek liet de watertoren kantelen door middel van een beperkte hoeveelheid aan springstoffen, waarna de toren op grondniveau verder ontmanteld en geruimd werd. De tijdelijke maatschappij van twee aannemers ‘De Meuter – Aertssen’ schakelde hiervoor de gespecialiseerde en ervaren onderaannemer WOLF.Expert in.
Inrichtingsplan met plaats voor diverse duurzame spelers
Intussen is meer dan 80% van de fabriekshallen- en gebouwen op de site gesloopt. De sloopwerken worden naar verwachting tegen september 2020 afgerond waarna het gebied bouwrijp gemaakt kan worden. Het terrein van circa 88 hectare groot, een equivalent van 110 voetbalvelden, is één van de laatste grote beschikbare terreinen in de haven en biedt dankzij de gunstige ligging vlakbij de grootste chemische cluster van Europa veel mogelijkheden.
Port of Antwerp wil met de Churchill Industrial Zone een verdere stap zetten in de transitie naar een duurzame en circulaire haven en daarbij ook kansen geven aan kleinere innovatieve startups. Het plan omvat verschillende types en groottes van loten om diverse spelers in de maak-en procesindustrie te verwelkomen, alsook ruimte voor gedeelde diensten en een ‘proeftuin’ voor duurzame chemie met de nodige faciliteiten om innovatieve concepten in de praktijk te testen.
Daarnaast wordt een reserve aangehouden die zich kan lenen voor het vestigen van een grotere speler in de toekomst. De site zal in verschillende fases worden ontwikkeld, om zowel de investeerders als Port of Antwerp de flexibiliteit te geven om in te spelen op de vragen van de markt.
Over Aertssen
Aertssen Group is een internationaal familiebedrijf gespecialiseerd in bouw- en infrastructuurwerken, kraanverhuur en uitzonderlijke transporten en logistieke dienstverlening. Ook groene energie en vastgoedontwikkeling behoren tot de portfolio. Sinds 2018 maken Kranen Michielsens en Roll-it deel uit van de groep en in 2019 kwamen ook Envi, Willy Crommen en transportbedrijf ADM Team Heavy Weight erbij.
Aertssen Group is wereldwijd actief in meer dan 31 landen en realiseerde in 2019 een omzet van 260 miljoen euro. Enkele recente bekende projecten zijn onder meer: de sloop van de voormalige Ford-fabriek, de uitbreiding van natuurgebied het Zwin, het Noorderlijnproject in Antwerpen, de installatie van de Arc Majeur, de waterbouw- en montagewerken van Het Louvre in Abu Dhabi en de aanleg van kunstmatige eilanden in de Malediven. De sloop van General Motors is voor Aertssen Group een bijzondere opdracht met emotionele waarde. Op de Opel-site stond ooit het ouderlijke huis van de familie Aertssen. Zij moesten uitwijken voor de uitbreiding van de haven.
Met meer dan 1300 gemotiveerde medewerkers, uitgebreide expertise en een hoogtechnologisch machinepark brengt het familiebedrijf elk project tot een goed einde. Kortom: People, Power and Passion to build on!
Over De Meuter
Het slopen van de voormalige site van General Motors valt voor het familiebedrijf uit Ternat samen met haar 50-jarig bestaan. De know-how die tijdens die 50 jaar werd opgebouwd betekent voor haar klanten vandaag de absolute garantie van een goede afloop.
De Meuter is al decennialang marktleider in sloop- en asbestverwijderingswerken met als bekendste projecten het Berlaymontcomplex, de voormalige NATO-site, het BNP gebouw, de Financiëntoren, La Poste du Louvre in Parijs, enz. Op dit moment worden te Brussel de WTC I en II torens ontmanteld en asbestvrij gemaakt en in begin April zullen ook die 2 gebouwen door de teams van De Meuter gesloopt worden. Daarnaast werden verschillende electriciteitscentrales en tankenparken door De Meuter gesloopt waardoor zij ook in de Industrie een stevige partner kan worden genoemd.
Ten slotte is De Meuter ook actief in de nucleaire wereld waar ze voor rekening van Belgoprocess, Belgonucleaire en GSK projecten heeft uitgevoerd.
Het terrein aan de Noorderlaan is ook voor De Meuter geen onbekend terrein. Zo heeft de firma in 2011 - samen met een andere partner - de volledige binnenlijn van de fabriek gesloopt zodat vandaag hoofdzakelijk nog de buitenschil van de gebouwen overblijft.
Ten slotte is De Meuter ook actief in de nucleaire wereld waar ze voor rekening van Belgoprocess, Belgonucleaire en GSK projecten heeft uitgevoerd.
Het terrein aan de Noorderlaan is ook voor De Meuter geen onbekend terrein. Zo heeft de firma in 2011 - samen met een andere partner - de volledige binnenlijn van de fabriek gesloopt zodat vandaag hoofdzakelijk nog de buitenschil van de gebouwen overblijft.
Bron: Port of Antwerp
Geen opmerkingen:
Een reactie posten