maandag 9 maart 2020

Grootste containerterminal van China draait op 95%




Yangshan, de grootste containerterminal van China, draait met gemiddeld 52.000 teu per dag weer op 95% van haar normale capaciteit. Het land lijkt zich stilaan te herstellen van het coronavirus na een dieptepunt in februari.

De dokwerkers werken de vrachtachterstand na de verlengde nieuwjaarsvakantie stilaan weg. De Yangshan Deepwater Port, onderdeel van de haven van Shanghai, komt weer op hetzelfde niveau als voor de uitbraak van het coronavirus. De terminal maakte bekend dat het gemiddeld 52.000 teu per dag verwerkt. Dat staat gelijk aan 95% van haar normale capaciteit.

In de eerste week van maart waren er dagelijks 22 aankomsten en vertrekken van schepen op langeafstandsroutes. Dat is 36,5% meer dan tijdens de laatste twee weken van februari. Ook zijn er 32 aankomsten en vertrekken van feeders geregistreerd, wat neerkomt op een stijging van 20%.

Heropleving

De heropleving is welgekomen nadat het aantal havenaanlopen van containerschepen in China in februari drastisch is gedaald. Dat stelde UNCTAD, de VN-afdeling inzake handel en ontwikkeling, in een rapport.

Gebaseerd op realtimedata van AIS (Automatic Identification System) heeft UNCTAD de trends op korte termijn uiteengezet. Eind januari/begin februari zakte het aantal geplande havenaanlopen in China naar een absoluut dieptepunt van zo'n 370 containerschepen. In 2019 waren dat er nog zo'n 420. Ook het aantal gemiste havenaanlopen is fors opgelopen eind februari, begin maart.

Als reactie op de langdurige stillegging van de productiebedrijven hebben de rederijen heel wat van hun afvaarten geannuleerd. Het is niet ongewoon dat het aantal aanlopen in de weken na de Chinese nieuwjaarsvakantie afnemen. Door het gebrek aan volume, omzeilen rederijen een aantal havens en varen de schepen rechtstreeks door naar de volgende haven op hun route.

Dit jaar is de daling in het aantal havenaanlopen door het virus veel vroeger gekomen, ondanks het feit dat heel wat luchtvaartmaatschappijen hun vluchten hebben geannuleerd en de verladers zijn 'gepusht' naar zeetransport. Dat is niet alleen in China, maar wereldwijd een fenomeen. 

Olievervoer

China speelt ook een cruciale rol in de wereldwijde handel van olieproducten. Het land is een grote speler in de vraag naar ruwe olie en het aanbod van geraffineerde producten. Omdat ruwe olie al maanden op voorhand wordt aangekocht, en het vervoer is vastgelegd in jaarcontracten, is deze goederenstroom weinig tot niet 'geïnfecteerd' geraakt.

Niettemin is de oliesector lichtjes geprikkeld. De vraag naar kerosine is het meeste gezakt: met 5%. Ondanks de daling, is vliegtuigbrandstof over de voorbije vijf jaar uitgegroeid tot het snelst groeiende segment binnen de petroleumproducten. De stijgende vraag naar luchttransport ligt hieraan ten grondslag. 

Raffinage

De hoeveelheid geïmporteerde en opgeslagen ruwe olie in China wijst op een aanzienlijke vermindering van raffinage, specifiek in het noorden van het land waar de raffinaderijen zijn geconcentreerd.

De onafhankelijke Chinese raffinaderijen draaien niet meer op volle toeren waardoor het aantal ruwe olietankers op zee zich opstapelt. Ze moeten langer wachten om te lossen. Ook de opslag aan land neemt toe omdat de raffinaderijen zich moeten houden aan gelimiteerde exportquota's.

Als de coronacrisis voorbij is en de binnenlandse vraag naar olie zich herstelt, zullen de raffinaderijen een grote hoeveelheid aan onverwerkte ruwe olie, opgeslagen in tanks op het land, moeten verwerken. UNCTAD voorspelt dat de staatsraffinaderijen op hoog toerental zullen draaien en China een hogere export zal opvoeren. Hierdoor zal het evenwicht tussen vraag en aanbod op de wereldmarkt uit balans geraken.

UNCTAD stelt dat een helder zicht op de economische ontwikkelingen in de wereldwijde scheepvaart op middellange en lange termijn onwaarschijnlijk is voor de tweede helft van 2020. Het is mogelijk zelfs pas voor het vierde kwartaal.

Bron:Flows

Geen opmerkingen:

Een reactie posten