maandag 2 maart 2020

De Royerssluis krijgt een grondige make-over.



      Op één na oudste sluis van Antwerpse haven krijgt grondige make-over: “Zo kunnen grote binnenschepen rechtstreeks landinwaarts varen”

De Royerssluis krijgt een grondige make-over. De op één na oudste sluis van de haven - enkel de Kattendijksluis bestaat langer – was sinds 1907 decennialang dé toegangspoort tot de haven. Zeeschepen zijn al langer te groot om via de Royerssluis de haven binnen te varen, maar nu passen zelfs de binnenschepen er niet meer in. Een dringende renovatie maakt de sluis langer en breder.

De Royerssluis ligt via het Straatsburgdok op een steenworp van het Albertkanaal en vormt een belangrijke toegangspoort voor de binnenvaart. De sluis wordt verbreed van 22 tot 36 meter en verlengd van 180 naar 230 meter. Er komen ook twee ophaalbruggen met voldoende capaciteit voor in- en uitgaand verkeer van voertuigen en fietsers.”

“Dankzij de uitbreiding zullen de grote binnenschepen - er is beslist om de sluis exclusief voor de binnenvaart te vrijwaren - voortaan rechtstreeks landinwaarts varen”, zegt Port of Antwerp. “Aangezien de sluis voortaan ook toegankelijk is voor ‘vierbaksduwvaart’ betekent dat een aanzienlijke toename in sluiscapaciteit.”
Nieuwe pompstations

Om ruimte te maken voor deze uitbreiding zal drinkwatermaatschappij Water-link en waterzuiveringsbedrijf Aquafin aan de Royerssluis twee nieuwe pompstations bouwen: een nieuw afvalwaterpompstation aan de Mexicostraat en een vijzelgemaal aan de Droogdokken. Port of Antwerp: “Het afvalwaterpompstation zal via een leidingssysteem onder het Kattendijkdok het afvalwater van de binnenstad en enkele districten naar de zuiveringsinstallatie pompen in Antwerpen Zuid. De vijzelgemaal zal regenwater bij hoogtij in de Schelde pompen en zo overstromingsgevaar tegengaan.”
23 miljoen euro

De bouw van de pompen komt neer op 23 miljoen euro. “Die investering past binnen het innovatieproject om de komende jaren in totaal 300 miljoen te investeren in de nieuwe riolen van regio Antwerpen”, aldus Port of Antwerp.
Verkeershinder

Door de bouw van de koker tussen de huidige ruien en het nieuwe vijzelgemaal worden de rijbanen gereduceerd, waardoor er al sinds vorige week hinder is tussen de Siberiabrug en de Lefebvrebrug. In elke richting is er slechts één rijstrook beschikbaar. Wanneer de kokers klaar zijn, komt er een definitieve omleidingsweg. Doorgaand verkeer in beide richtingen blijft in beide richtingen mogelijk.

Aan de Mexicostraat worden fietsers vanaf vorige week tussen de Kambalastraat en de Straatsburgbrug tijdelijk omgeleid naar één kant van de weg.


Bron:HLN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten