woensdag 26 februari 2020

Haven Antwerpen zoekt oplossing voor lange wachttijden binnenvaart


De voorbije weken gingen de wachttijden voor de binnenvaart in de havens van Antwerpen en Rotterdam weer fors de hoogte in. Dat zorgt voor wrevel bij de operatoren. Het Havenbedrijf Antwerpen zegt samen met alle actoren aan een oplossing te werken.

Vorige week nog werden wachttijden tot drie dagen gemeld. Ondertussen is de situatie in Antwerpen iets verbeterd en in Rotterdam verder verslechterd. Volgens Contargo, dat een regelmatige update geeft van de wachttijden, bedraagt de gemiddelde wachttijd voor de binnenvaart in Antwerpen momenteel 39 uur en 146 uur in Rotterdam.
De situatie leidt tot wrevel bij de operatoren. WeBarge sprak vorige week van een drama. Ken Joris, global commercial director forwarding bij Manuport Logistics uitte zijn ongenoegen op sociale media. Hij zegt dat de ‘reverse modal shift’ een feit is en dat de industrie en de breakbulkterminals steeds meer kiezen voor wegvervoer omdat de binnenvaart systematisch te laat behandeld wordt. Hij ‘bedankt’ PSA en DP World om hun lading op de terminals te laten wachten.
De terminaloperatoren konden of wilden niet zelf reageren en verwijzen voor commentaar naar het Havenbedrijf.

Invloed weersomstandigheden

Het Havenbedrijf Antwerpen zegt dat de weersomstandigheden van de laatste weken een sterke invloed hebben gehad op de afhandeling op de maritieme terminals, waardoor de vertragingen voor de containerbinnenvaart weer zijn opgelopen.

Nog geen structureel effect

De weersomstandigheden zijn echter slechts een deel van het probleem. Het Havenbedrijf is zich ervan bewust dat er nog belangrijke stappen moeten gezet worden om de afhandeling van de containerbinnenvaart structureel te verbeteren. “We werken hier samen aan met de maritieme terminals, barge-operatoren (ICBO), rederijen en expediteurs. Ook voor Port of Antwerp mag dit sneller gaan”, zegt Gert Ickx, communication advisor mobility bij het Havenbedrijf.
Om de containerbinnenvaart te optimaliseren, werden in het najaar van 2018 al verschillende maatregelen ingevoerd, zoals een centrale lichterplanning en bundeling van kleine volumes op een aantal consolditatiehubs in en buiten de haven. Er werd ook een minimum callsize ingevoerd van twintig moves. Tot nu toe hebben die maatregelen nog niet het gewenste structurele effect opgeleverd.
Bron:Flows

Geen opmerkingen:

Een reactie posten