De Eugen Maersk zal vanaf januari Antwerpen aandoen, als onderdeel van Maersks AE2 dienst tussen Europa (Antwerpen, Le Havre, Rotterdam, Bremerhaven en Hamburg) en het Verre Oosten. De Eugen Maersk is meer dan 397m lang, 56 meter breed en kan meer dan 15.000 containers (TEU) vervoeren.
Sinds juli vervangt Maersk haar 8.400 TEU tellende schepen op de AE2 lijn met 13.000 TEU en vanaf januari ook 15.500 TEU schepen, waarmee de AE2 wordt opgewaardeerd tot superjumbo schaal.
Als onderdeel hiervan zal ‘Eugen Maersk’ rond 8 januari bij PSA Antwerp (containterterminal Deurganckdok) aanlopen.
Sinds juli vervangt Maersk haar 8.400 TEU tellende schepen op de AE2 lijn met 13.000 TEU en vanaf januari ook 15.500 TEU schepen, waarmee de AE2 wordt opgewaardeerd tot superjumbo schaal.
Als onderdeel hiervan zal ‘Eugen Maersk’ rond 8 januari bij PSA Antwerp (containterterminal Deurganckdok) aanlopen.
Na vier testvaarten gaf de Antwerpse haven al in januari 2012 groen licht voor de komst van Maersk E klasse. Op de foto ( boven ) zusterschip Edith Maersk in de Antwerpse Haven, toen het in januari 2012 ongeveer 2.500 containers in Antwerpen verlaadde.
De betere toegankelijkheid van Antwerpen doet het aanlopende grotere schepen (+13.000 TEU) snel stijgen. Zo deden in de eerste jaarhelft maar liefst 35% meer grotere schepen Antwerpen aan.
Voor de Eugen Maersk zelf is het een ‘downgrade’. Het schip wordt op Maersks AE10 lijn door een 18,270 TEU metende EEE-class vervangen. Maersks E-klasse behoort vandaag tot de derde grootste (en zuinigste) categorie van containerschepen.
Bron:Metropool
Geen opmerkingen:
Een reactie posten