De federatie van Antwerpse havenbedrijven wil af van de wettelijke verplichting om in de haven van Antwerpen enkel met "dure" erkende dokwerkers te werken. Eerder heeft de topman van Katoen Natie dat ook al gevraagd.
De logistieke bedrijven in de Antwerpse haven willen niet langer verplicht worden om met "dure" dokwerkers te werken. Door de wet-Major moet alle havenarbeid immers door erkende dokwerkers gebeuren, maar Walter Van Mechelen van Alfaport, de federatie van Antwerpse havenbedrijven, noemt dat achterhaald.
"Het probleem is dat de wet-Major in andere havens, zoals in Gent, veel flexibeler wordt toegepast", zegt hij. "Zo krijg je de situatie waar dezelfde job op 2 kilometer buiten de haven wel kan met logistieke medewerkers en binnen de havencirkel dan weer niet."
Vorige week nog werd hetzelfde probleem aangeklaagd door Fernand Huts, de topman van Katoen Natie. Hij gaf toen de Antwerpse havenautoriteiten - en in het bijzonder havenschepen Marc Van Peel en CEO van het havenbedrijf Eddy Bruyninckx - een veeg uit de pan in een open brief. Huts dreigde zelfs om naast het schrappen van geplande investeringen, de haven van Antwerpen volledig de rug toe te keren.
Ook de Katoen Natie-topman wees erop dat de wet-Major, die het statuut van de havenarbeiders beschermt, in Gent enkel van toepassing is langs het kanaal en in de dokken. Alle andere haventerreinen vallen daar niet onder en daar kan dus gewerkt worden met logistieke bedienden en arbeiders.
Bron:de redactie
ze wille alleen mor geld verdienen op de kap van de werkman en als die nie flexibel genoeg is moet die mor van de haven verdwijnen vind da ze alleen aan hun kas denken en ons behandelen as 1ne van de lage loon landen
BeantwoordenVerwijderengewezen havenarbeider ferre
Dattum zen fabriekskes dan ergens op den buite zet he, kan hem me interims werken zoveel hij wilt.
BeantwoordenVerwijderen