zaterdag 18 april 2020

Douane onderschept 56 miljoen sigaretten in Antwerpse haven

Cheap Whites
De Belgische douane heeft in de haven van Antwerpen 56 miljoen illegale sigaretten en zeventien ton waterpijptabak in beslag genomen. De gesmokkelde rookwaar werd aangetroffen in vijf containers uit Taiwan en Sri Lanka, verborgen achter dozen met tegels. Dat meldt het Belgische ministerie van Financiën.

De sigaretten waren zogenoemde ‘cheap whites’, die niet op de Belgische markt verkocht mogen worden omdat ze geen geregistreerd merk zijn in België. Ze zitten in een pakje zonder waarschuwing over de gezondheidsrisico’s erop, en de makers houden zich niet aan de normen voor teer, nicotine en koolmonoxide.
22 miljoen euro

De totale waarde van de ontdoken invoerrechten, accijnzen en btw bedraagt volgens de douane ruim 22 miljoen euro. De douane heeft dit jaar al 227 miljoen illegale sigaretten onderschept in Antwerpen.

Bron:NT

vrijdag 17 april 2020

Petitie tegen nachtlawaai van haven

Grimaldi Lines

Inwoners uit de polderdorpen ergeren zich in toenemende mate aan geluidsoverlast afkomstig van schepen uit de Waaslandhaven. Die overschrijden ’s nachts systematisch de geluidsnormen. Pascal Trouvé nam het initiatief om de klachten te bundelen en een startte een online petitie. “De leefbaarheid staat op het spel, zeker nu er plannen voorliggen om de haven verder uit te breiden.”

Pascal Trouvé woont sinds 2015 in de Essenlaan in Kieldrecht, op de rand van het dorp. “Toen ik hier kwam wonen, was het muisstil. In 2016 begonnen we de eerste nachtelijke geluiden te horen en stelselmatig is het elk jaar erger geworden. Vandaag helpen zelfs oordopjes en het gesloten houden van de ramen niet om de slaap te kunnen vatten.”

In 2016 was er af en toe geluidsoverlast met een gemiddelde van 1 keer per maand meer dan 40dB ’s nachts. In 2017 was dat toegenomen tot 1 à 2 maal per week dat er ’s nachts overlast was. In 2019 was er 2 tot 5 maal per week een overschrijding van de VLAREM II-wetgeving. 


In dat jaar stapte Trouvé met zijn metingen naar de milieudienst van Beveren. 
Die plaatste een meetsysteem het dak van het huis in Kieldrecht. “Na drie maanden bleken er echter geen resultaten geregistreerd”, zegt Pascal. “Er kwam een nieuw toestel dat gedurende een half jaar de gegevens registreerde maar toen ik in september informeerde naar de resultaten, kreeg ik te horen dat het niet mogelijk was om de gegevens aan een bedrijf te koppelen om eventueel proces-verbaal op te maken.”

Pascal Trouvé
Pascal kijkt vanuit zijn woning uit over een boomgaard maar daarachter ziet men wel het silhouet van de havenkranen. Hij trok ’s nachts al een paar keer de deur uit om de oorsprong van het lawaai te achterhalen en kwam uit bij AET Antwerp Euroterminal aan het Verrebroekdok. 

“Om 3 uur ’s nachts heb ik 76 decibel gemeten op 500 meter afstand”, getuigt hij. “Dat is het equivalent van een drukke straat. Het is een monotoon geluid dat afkomstig is van scheepsmotoren. Meestal start de overlast om 2.30 uur ’s nachts en dat blijft dan duren tot de ochtend.”

Volgens Pascal is de geluidsbron afkomstig van de schepen van Grimaldi en andere roroschepen aan het Verrebroekdok. Met de onlinepetitie wil hij druk zetten op de gemeente en het Havenbedrijf om maatregelen te nemen. “De zogenaamde superdijk die men wil aanleggen zal niet veel opbrengen. Het gaat om een lage frequentie die overal doorheen gaat. Thuis helpt het trouwens ook niet om ramen te sluiten. Ik ben er misschien iets gevoeliger aan dan anderen maar ik sta zeker niet alleen met mijn klachten. Dat blijkt uit de vele reacties die ik intussen heb gekregen via sociale media.”

Een oplossing is volgens Pascal het voorzien van walstroom zodat de schepen ’s nachts niet hun zware dieselmotoren moeten laten draaien. “Dit zou dan meteen ook een goede zaak zijn voor het milieu. In de haven van Rotterdam heeft men de klachten van omwonenden wel ernstig genomen. Daar is een heel meetsysteem uitgerold.”

Op de website www.nachtlawaai-haven.be wil Pascal alle gegevens bundelen en is ook een online-petitie gestart. “Het gaat trouwens niet alleen om de scheepsmotoren maar ook om de geluidsoverlast door de overslag van containers, het aanmeren van de vrachtschepen en het geluid dat machines als kranen en vorkheftrucks produceren. Tegenwoordig wordt er immers dag en nacht gewerkt in de haven. Ik ben uiteraard niet tegen de haven maar ben wel bezorgd over de leefbaarheid in onze dorpen. Het nachtlawaai heeft immers ook schadelijke gevolgen voor onze gezondheid. Daarom mag men deze problematiek niet bagatelliseren. We moeten streven naar een goed evenwicht tussen leefbaarheid en economie.”

Bron:HLN

woensdag 15 april 2020

Crisis in ’t kot: werkloosheid bij havenarbeiders piekt



Steeds meer havenarbeiders zitten werkloos ‘in hun kot’ door de coronacrisis. Volgens werkgeverskoepel Cepa stempelen dagelijks zo’n 1.000 van de 7.000 dokwerkers. Dat lijkt nog mee te vallen, maar bij de ‘losse’ mannen - die geen vast contract met een bedrijf hebben - is de impact enorm. “Tientallen gasten die recent zijn aangeworven, hebben hun erkenning al teruggegeven”, klinkt het. We peilden naar de stemming bij enkele dokwerkers.

De Antwerpse haven is er één van twee snelheden geworden. Terwijl de containervaart nog een groei van 4 procent optekende in het eerste kwartaal, donderde het arbeidsintensieve stukgoed (staal, papier, onderdelen van machines…) met 28 procent omlaag. En nu onze economie het zwartste tweede kwartaal sinds de Tweede Wereldoorlog wacht, dreigen die cijfers nog meer de dieperik in te gaan. “We kennen de draagwijdte van deze crisis nog niet ten volle”, geeft Yann Pauwels, woordvoerder van Cepa, toe. “Er zijn nog industrieën actief, maar we weten niet hoe de consumptie later dit jaar zal evolueren.”


“Het stukgoed heeft na de zomer van vorig jaar al forse klappen gekregen”, zegt een havenarbeider met 16 jaar ervaring die zich elke dag moet aanmelden bij het digitale ‘Kot’. Hij blijft liever anoniem. “In de vroege shift zijn we met 80 tot 115 chauffeurs. Ik schat dat zo’n man of tien daarvan een job krijgt. Sinds Nieuwjaar heb ik 16 dagen gewerkt. Wat een verschil met 2018. Toen had ik bijna elke dag job.”

Een collega van hem met 23 jaar dok op de teller stelt het nog scherper. “Ik heb in 2020 al meer gestempeld dan de afgelopen tien jaar. En dan heb ik nog redelijk wat werk. Voor veel jonge gasten is het een drama. Die zijn gekomen omdat ze hoorden dat je goed je boterham kunt verdienen in de haven. Vergeet dat: dat is al lang niet meer zo.”

Appeltje voor de dorst

Wat opvalt: angst voor hun job hebben de ervaren dokwerkers niet. “We hebben tenminste een appeltje voor de dorst kunnen opzij zetten. We weten ook dat het met de haven altijd op en af gaat. In de goede jaren spaar je voor de slechte. “

“Ik snap wel dat jonge dokwerkers die via interim een erkenning hebben gekregen en eerst goed hun kost verdienden, er nu uit willen. Alleen, waar gaan ze vandaag vlot een andere job vinden”, zo vraagt heftruckchauffeur Bart Neuckens (47) zich af. Hij werkt in de Waaslandhaven, bij Seaport (Katoen Natie). “Ik heb dan nog ‘chance’. Ik ben vier dagen per week aan de slag. We hebben een goede baas die in onze groep van chauffeurs en kraanmannen - een kleine 20 man - met een beurtrol het werk verdeelt. Op dit moment weten we niet hoe diep het coronavirus zal snijden in de economie. Het zou me niet verbazen dat het vijf jaar duurt om alles weer op poten te krijgen.”

Redelijke dop

“Als er geen werk is, kun je het ook niet toveren”, vult dokautovoerder Peter Van den Eynden (52) aan. “Ik kom dit jaar aan 15 gewerkte dagen. Eigenlijk gaat het al bergaf sinds september-oktober. Gelukkig kunnen we nog terugvallen op een redelijke dop.”

Een erkend havenarbeider krijgt een kleine 100 euro dop bruto per dag, inclusief de bijgepaste ‘bestaanszekerheid’. Behalve als je nog in je ‘proefperiode’ zit in het eerste jaar. Dan trek je enkel de werkloosheidsvergoeding van zo’n 70 euro.

“Het klopt dat een aantal havenarbeiders hun erkenning al hebben teruggegeven”, zegt Yann Pauwels (Cepa). “Maar dat zien we elk jaar. En het gaat over enkelingen. We komen uit een periode van een tekort aan dokwerkers, vooral tot 2018. Er is toen goed verdiend, onder meer dankzij extra shiften. Maar mensen vergeten wel eens dat goede en slechte periodes afwisselen. Ben je het voorbije jaar gestart, dan is het niet evident.”


Tien procent minder

Het aantal taken van havenarbeiders kromp volgens Pauwels in het eerste kwartaal met 3,5 procent tegenover het begin van 2019. “De afgelopen twee weken is dat verlies uitgediept tot 10 procent. Normaal is er veel werk in de lente, dus is de kans reëel dat we nog verder terugvallen.”

De opleiding of bijscholing van havenarbeiders ligt volledig stil. “We zouden in 2020 sowieso minder arbeiders opleiden dan dat er uitstromen (onder meer pensioen, red.)”, besluit Pauwels.

Bron:HLN

dinsdag 14 april 2020

3 Miljoen teu uit de vaart


Als gevolg van de wereldwijde corona-uitbraak hebben carriers 384 afvaarten geannuleerd, zo blijkt uit een wekelijkse update van het Deense consultingbureau Sea Intelligence.

Vorige week stond de teller van het aantal geschrapte afvaarten nog op 212. De nieuwste cijfers vergen enige nuancering, meldt het onderzoeksbureau in zijn update. ‘Het gaat om 83 nieuwe aankondigingen en 89 blank sailings die plaatshadden tijdens de corona-uitbraak in China, nog voordat er sprake was van een wereldwijde epidemie.’


3 Miljoen TEU uit de vaart

Bij elkaar is er op de route tussen Azië en Europa en de trans-Pacifische route nu voor 3 miljoen teu aan capaciteit uit de vaart gehaald. ‘Dit komt overeen met 2,4 keer de capaciteitsreductie tijdens Chinees Nieuwjaar’, aldus Sea Intelligence.

De aangekondigde blank sailings zijn een reactie van de rederijen op de wereldwijde gedaalde vraag, die volgens het consultancybedrijf momenteel wordt geschat op 6,4 miljoen teu.

Bron:NieuwsbladTransport

Cyberaanval legt netwerk MSC plat

Screenshot MSC website 
Rederij MSC is mogelijk het slachtoffer geworden van een cyberaanval. De website en het klantenplatform van de op een na grootste container carrier ter wereld is al sinds donderdag uit de lucht.

In een statement verklaart MSC dat een netwerk in een van de datacenters in Genève is uitgevallen, waardoor ‘de beschikbaarheid van sommige digitale tools heeft beïnvloed’. Wat de precieze oorzaak is van de problemen is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Het concern sluit echter niet uit dat het gaat om een malware-aanval.
Verschillende systemen

Hoewel de problemen nog altijd niet zijn opgelost, benadrukt het bedrijf dat de diensten en operaties van de rederij gewoon worden voortgezet. MSC verklaart gebruik te maken van verschillende IT-systemen om het hoofdkantoor te scheiden van de rest van het netwerk van de andere de agentschappen, zodat bij een dergelijk probleem niet alle operaties meteen stilliggen.

‘In dit geval is het probleem beperkt tot een van onze datacenters in Genève, dat alleen enkele interne gegevensprocessen van MSC.com en MyMSC uitvoert. Alle andere bedrijfsonderdelen blijven wereldwijd gewoon operationeel.’
Petya-aanval op Maersk

Daarmee lijkt de Zwitserse rederij geleerd te hebben van concurrent Maersk. In 2017 legde de zogeheten Petya-aanval ongeveer alle terminaloperaties van Maersk wekenlang plat. Die aanval kostte het bedrijf 300 miljoen dollar in directe schade. Daarnaast heeft het concern onder meer vrijwel zijn complete IT-systeem moeten vervangen.

Bron: NieuwsbladTransport