Burgemeester Bart De Wever bij de uitreiking van de award |
De Vlaamse vereniging voor Maritieme journalisten en publicisten (Espa) reikte dinsdag de award ‘Maritieme man en vrouw van het jaar’ uit aan de baas van Katoen Natie Fernand Huts en diens vrouw Karine. De overhandiging van de bijhorende erepenning gebeurde door de Antwerpse burgemeester Bart De Wever en door Espa-voorzitter Freddy Michiels.
De burgemeester, in grote vorm, schetste op de hem eigen luimige en ludieke manier het leven van de gelauwerde. ‘Wie is Fernand Huts? Iedereen kent hem als een bescheiden Antwerpenaar, overdreven bedeesd en introvert, maar ook als een man die deze sociale handicap overtuigend heeft weten te overwinnen. En zo is hij erin geslaagd een mondiaal logistiek imperium uit te bouwen en daarmee zelfs, weliswaar evenzeer bescheiden, de kost te verdienen. Iemand die zich meestal verwijderd houdt van het politieke gekrakeel, in de stijl van “de minimis non curatpraetor”. Ik heb wel gezegd: meestal.'
Het Veldboerke
En zo ging het verder. Over de volksjongen uit de Seefhoek. Over de beginnende ondernemer die een klein zaakje (het Veldboerke) startte met biologische geteelde vruchten en groenten. Vervolgens de (bescheiden) Katoen Natie overnam van zijn vader en deze uitbouwde tot een wereldbedrijf met meer dan 12000 werknemers. Over de mislukte politieker ook, die van zichzelf zegde dat hij maar in het parlement zat voor ‘spek en bonen’.
Bewondering
Ook de vrouw van de natiebaas werd betrokken in de hulde. Zij heeft grote verdiensten inzake het bewaren van het erfgoed en antiek textiel. Zij ziet zich als de stuurman achter de kapitein van het schip: Fernand Huts, voor wie zij een grote bewondering heeft. Die uitte zij dan ook in haar dankwoord.
BoetesFernand Huts zelf kon het in zijn toespraak niet nalaten te verwijzen naar zijn actie voor het betalen van havenboetes door grote containerbedrijven die hun omzet niet haalden. Hij uitte ook kritiek op het havenbedrijf en waarschuwde voor de overname van het beleid door “technokraten” die de politici verdringen. ‘Nu Rotterdam op het punt staat de Tweede Maasvlakte in gebruik te nemen moeten wij er op letten dat wij onze middelen niet besteden aan investeringen (o.m. in het buitenland) die geen meerwaarde creĆ«ren.’, zei Huts.
Tol Liefkenshoektunnel afschaffenVolgens hem zijn bestedingen in de haven zelf en in de Vlaamse infrastructuur van groter belang: de verbetering van het wegennet. Van de nutsvoorzieningen. Van het Albertkanaal. En ga zo maar door.
Huts pleitte ten slotte voor de ontsluiting van de Waaslandhaven (De Wever noemde hem de eerste Antwerpse burgemeester van die regio) door de afschaffing van de tol in de Liefkenshoektunnel.
En zo ging het verder. Over de volksjongen uit de Seefhoek. Over de beginnende ondernemer die een klein zaakje (het Veldboerke) startte met biologische geteelde vruchten en groenten. Vervolgens de (bescheiden) Katoen Natie overnam van zijn vader en deze uitbouwde tot een wereldbedrijf met meer dan 12000 werknemers. Over de mislukte politieker ook, die van zichzelf zegde dat hij maar in het parlement zat voor ‘spek en bonen’.
Bewondering
Ook de vrouw van de natiebaas werd betrokken in de hulde. Zij heeft grote verdiensten inzake het bewaren van het erfgoed en antiek textiel. Zij ziet zich als de stuurman achter de kapitein van het schip: Fernand Huts, voor wie zij een grote bewondering heeft. Die uitte zij dan ook in haar dankwoord.
BoetesFernand Huts zelf kon het in zijn toespraak niet nalaten te verwijzen naar zijn actie voor het betalen van havenboetes door grote containerbedrijven die hun omzet niet haalden. Hij uitte ook kritiek op het havenbedrijf en waarschuwde voor de overname van het beleid door “technokraten” die de politici verdringen. ‘Nu Rotterdam op het punt staat de Tweede Maasvlakte in gebruik te nemen moeten wij er op letten dat wij onze middelen niet besteden aan investeringen (o.m. in het buitenland) die geen meerwaarde creĆ«ren.’, zei Huts.
Tol Liefkenshoektunnel afschaffenVolgens hem zijn bestedingen in de haven zelf en in de Vlaamse infrastructuur van groter belang: de verbetering van het wegennet. Van de nutsvoorzieningen. Van het Albertkanaal. En ga zo maar door.
Huts pleitte ten slotte voor de ontsluiting van de Waaslandhaven (De Wever noemde hem de eerste Antwerpse burgemeester van die regio) door de afschaffing van de tol in de Liefkenshoektunnel.
Bron: Het nieuwsblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten