In het eerste kwartaal was liefst 73% van alle deepsea containerschepen die Zeebrugge aanliepen, groter dan 10.000 teu. In de eerste drie maanden van vorig jaar lag dat aandeel nog op 44%.
Daarmee zet de trend van de jongste jaren zich versneld door. In 2010 had nog maar 12% van de deepsea containerschepen die in Zeebrugge kwamen laden en lossen, een capaciteit van meer dan 10.000 TEU. Over heel 2012 was hun aandeel al gegroeid naar 60%.
De cijfers van het eerste kwartaal geven aan dat de schaalvergroting zich steeds sterker laat voelen. In het eerste kwartaal had 45% van de containerschepen die actief zijn in de deepsea trafiek in Zeebrugge een capaciteit die hoger lag dan 13.000 teu.
De cijfers van het eerste kwartaal geven aan dat de schaalvergroting zich steeds sterker laat voelen. In het eerste kwartaal had 45% van de containerschepen die actief zijn in de deepsea trafiek in Zeebrugge een capaciteit die hoger lag dan 13.000 teu.
“De schaalvergroting in de scheepvaart stelt de haven voor een uitdaging. Wij investeren fors in de nodige infrastructuur en een logistiek concept om de steeds groter wordende schepen vlot en productief te blijven behandelen.”, aldus Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van havenbeheerder MBZ op de Lentereceptie .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten