Op de voorstellen van de Commissie zitten de betrokken partijen intussen al geruime tijd te wachten.
De Commissie gaf al in 2011 het startsein voor een herziening van haar havenbeleid. Dat zou nu moeten uitmonden in een nieuwe communicatie over de havensector en een 'wetgevend instrument' dat wellicht de vorm van een verordening zal aannemen, zei Dimitrios Theologitis, hoofd van de Unit Ports and Inland Navigation, nog vorige week bij de voorstelling van de Portius-studie over havenarbeid.
Na de twee mislukte pogingen van zo'n tien jaar geleden om een 'Port Package' goedgekeurd te krijgen - de voorstellen strandden toen in het Europees Parlement, na zeer hevig protest van de havenarbeiders tegen aspecten zoals 'self handling' - ging de Commissie zeer voorzichtig te werk.
Dat hield onder meer een ruime consultatie van alle stakeholders in.
De Europese Commissie wil met haar voorstellen naar eigen zeggen de havens efficiƫnter en toegankelijk maken en een gunstiger klimaat voor investeringen in die sector scheppen, onder meer door de rechtszekerheid rond het hele havengebeuren te vergroten.
Maar onderwerpen zoals de toegang tot de markt van de goederenbehandeling en de havenarbeid zouden in de nieuwe voorstellen buiten schot blijven. Dat kwam de Commissie intussen al op kritiek te staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten