woensdag 8 mei 2013

Eurogate wil economische werkloosheid invoeren in Jade Weser Port.


Eurogate wil het personeel op zijn terminal in JadeWeserPort, de nieuwe haven bij Wilhelmshaven, kortere werktijden opleggen om het tekort aan bedrijvigheid op te vangen.

Sinds de opening in september hebben zich nog slechts twee lijndiensten als klant gemeld voor de enige Duitse haven aan diep water. Het gaat om twee diensten van Maersk Line, wiens zusterbedrijf APMT een participatie heeft in de terminal.


Bij Eurogate werken in JadeWeserPort 400 mensen. Voor hoeveel van hen het overslagbedrijf werktijdverkorting ('Kurzarbeit') wil aanvragen, is nog niet bekend. Komende vrijdag onderhandelt het bedrijf met de vakbond Verdi.

De bond zegt verrast te zijn over de problemen bij Eurogate in Wilhelmshaven. "Dat er aanloopmoeilijkheden zijn, wisten we, maar dat het zo dramatisch uitpakt, daar kon niemand van uitgaan", zei vakbondsbestuurder Dirk Reimers, na afloop van een personeelsbijeenkomst in een gesprek met de Norddeutsche Rundfunk.

Kurzarbeit, de Duitse variant van economische werkloosheid, moet bij het Bundesagentur für Arbeit worden aangevraagd en heeft een maximale duur van één jaar. Werknemers kunnen op grond van de regeling een deel van de werktijd thuis blijven en ontvangen dan voor de niet gewerkte tijd een werkloosheidsuitkering.

In JadeWeserPort ging eerder deze week het gerucht dat Eurogate werknemers uit Wilhelmshaven tijdelijk zou willen overplaatsen naar de terminal van Eurogate in Bremerhaven. In overleg met de vakbond zei Eurogate daartoe geen plannen te hebben.

De nieuwe haven, die als enige in Duitsland de jongste en grootste generatie containerschepen kan ontvangen, heeft een capaciteit van 2,7 miljoen teu per jaar. Bij de opening van de haven zei Eurogate-topman Emanuel Schiffer nog dat de terminal van de groep in JadeWeserPort dit jaar naar verwachting 700.000 teu zou behandelen. Dat aantal lijkt voorlopig lang niet gehaald te zullen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten