De Deense rederij Maersk Line verhuist deze maand alle trafiek die niet tot de 2M-alliantie behoort, van het Antwerpse Deurganckdok op de linkeroever naar de Noordzee-terminal van PSA op de rechteroever. Dat meldt het gespecialiseerde vakblad Flows vrijdag en wordt bevestigd door Maersk. De rederscombinatie 2M is het samenwerkingsverband tussen de containerrederijen MSC en Maersk op de route tussen Europa en het Verre Oosten en Noord-Amerika.
Al het containerverkeer van de Deense rederij is momenteel geconcentreerd bij PSA aan het Deurganckdok, op de nieuwe MSC PSA European terminal. Die terminal, een joint venture tussen MSC en PSA, wordt dit jaar uitgebouwd tot de nieuwe grote hub van MSC en zijn partners.
De schepen van Maersk uit de 2M-diensten en de schepen uit de gezamenlijke trans-Atlantische diensten met MSC zullen blijven aanmeren op Linkeroever, al het andere verkeer verhuist naar de Rechteroever.
De verhuis komt er om de verwachte drukte in het Deurganckdok na de verhuis van MSC voor te zijn. “Wij hebben besloten om pro-actief te zijn en niet af te wachten tot er zich mogelijke congestieproblemen zullen voordoen”, zegt Robert Walter, general manager operations bij Maersk.
Volgens Walter heeft de verhuis voor iedereen in de haven positieve gevolgen en zal het voor een evenwichtigere verdeling van het vrachtverkeer zorgen.
De verhuis van in totaal 7 diensten begint vanaf 12 juni. Hoeveel standaardcontainers (TEU) er ongeveer zouden verhuizen, kon de general manager niet meedelen.
Maersk Line is de grootste containerrederij ter wereld. De rederij heeft ongeveer 600 containerschepen met een totale capaciteit van 2 miljoen standaardcontainers, dat is ongeveer 19 procent van het wereldtotaal.
Bron: GVA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten