Fernand Huts, de topman Katoen Natie, is niet onder de indruk van het compromisvoorstel over de aanpassingen aan de havenarbeid.
Het was Fernand Huts die jaren geleden bij de Europese Commissie de kat de bel aanbond over de te rigide wet-Major. Die wet regelt in ons land al decennia lang de havenarbeid. Dat gebeurde na een conflict met de vakbonden en de sociale inspectie over de tewerkstelling van niet-havenarbeiders in zijn logistieke vestiging op de Antwerpse Linkeroever Logisport.
Volgens de bonden moest het werk in zijn logistiek bedrijf wettelijk met (logistieke) havenarbeiders worden uitgevoerd. Huts reageerde daarop dat 'soutiennekes plooien' geen werk was voor erkende havenarbeiders.
Belgiƫ werd twee jaar geleden door Europa in gebreke gesteld met betrekking tot de organisatie van de havenarbeid. Na maanden moeizaam onderhandelen stelden vakbonden, het kabinet-Peeters en de werkgevers vandaag de grote lijnen van hun compromisvoorstel voor. De havenarbeiders hebben twee weken de tijd om over het compromis te stemmen. Daarna moet Europa nog zijn zegen geven.
Het voorstel voorziet onder meer dat erkende havenarbeiders buiten de zogenaamde 'pool van havenarbeiders' mogen worden aangeworven. Dat betekent dat havenbedrijven in de toekomst ook havenarbeiders kunnen recruteren via interimkantoren. De erkenning van havenarbeiders blijft wel behouden. Logistieke havenarbeiders - die minder verdienen - hebben evenwel geen erkenning meer nodig, maar wel een veiligheidscertificaat.
Huts ziet geen verandering in de door Europa gevraagde aanpassing van de wet-Major en spreekt van aanhoudende rechtsonzekerheid. 'Voor bedrijven als Bpost, waarvan de overheid aandeelhouder is, is dat zeer erg.
Zij werken binnen het havengebied volgens het overheidsstatuut. Moeten zij nu dokwerkers worden of niet? Bij ons bedrijf Logisport werken we met bedienden, die geen havenarbeider willen worden. Er blijft dus rechtsonzekerheid voor dit soort bedrijven, terwijl de e-commerce in Nederland volop bloeit.' Volgens hem maakt een erkenning of een veiligheidscertificaat geen verschil.
Bron: De tijd
Geen opmerkingen:
Een reactie posten