Met de start van het referendum over de havenarbeid hebben de werkgevers, vakbonden en minister van Werk Kris Peeters (CD&V) het voorakkoord toegelicht dat een antwoord moet bieden op de Europese bezwaren tegen de wet-Major. Logistieke havenarbeiders moeten niet meer erkend worden, maar wel een veiligheidscertificaat krijgen. Aanwerven zal ook buiten de 'pool' mogelijk worden en ook multitasken kan voortaan. Volgens Peeters kan dit akkoord de Europese ingebrekestelling stopzetten.
Europa had ons land in 2014 in gebreke gesteld voor de organisatie van de havenarbeid. Die is geregeld via de zogenaamde wet-Major uit 1972. Er was onder meer kritiek op de verplichting om erkende havenarbeiders uit een pool te kiezen, alsook op het verbod om personen meerdere taken te laten uitvoeren.
Maandenlang hebben alle sociale partners samengezeten en na 29 vergaderingen werd op 26 april een akkoord bereikt. Dat wordt vanaf vandaag voorgelegd aan de havenarbeiders zelf.
De erkenning van 'havenarbeiders algemeen werk' blijft behouden, maar die van 'logistieke havenarbeiders' verdwijnt. In de plaats komt een veiligheidscertificaat in verband met de toegang tot havengebieden.
Maandenlang hebben alle sociale partners samengezeten en na 29 vergaderingen werd op 26 april een akkoord bereikt. Dat wordt vanaf vandaag voorgelegd aan de havenarbeiders zelf.
De erkenning van 'havenarbeiders algemeen werk' blijft behouden, maar die van 'logistieke havenarbeiders' verdwijnt. In de plaats komt een veiligheidscertificaat in verband met de toegang tot havengebieden.
Zowel binnen als buiten de pool zullen contracten van lange en korte duur mogelijk worden. Bepaalde afwijkingen van ploegsamenstellingen en van het verbod op multitasking zullen mogelijk zijn en havenarbeiders zullen ook buiten de pool kunnen worden aangeworven.
Een erkenning voor havenarbeid zal bovendien ook gelden voor het hele land, al worden beperkingen opgelegd om van de ene naar de andere haven over te gaan.
Alle partijen benadrukten dat het voorakkoord een oplossing kan zijn voor de bezwaren van de Europese Commissie, die tegen midden juli alle wetteksten wil zien om de ingebrekestelling definitief stop te zetten.
Een erkenning voor havenarbeid zal bovendien ook gelden voor het hele land, al worden beperkingen opgelegd om van de ene naar de andere haven over te gaan.
Alle partijen benadrukten dat het voorakkoord een oplossing kan zijn voor de bezwaren van de Europese Commissie, die tegen midden juli alle wetteksten wil zien om de ingebrekestelling definitief stop te zetten.
KVBG: "Garantie op een oké van de Commissie is er nog niet"
Het Antwerpse Koninklijke Verbond der Beheerders van Goederenstromen (KVBG), geleid door Karl Huts, is niet overtuigd dat het voorakkoord over de havenarbeid zal voldoen aan de Europese eisen. De vereniging spreekt in een persbericht van een "sterk afgezwakte versie" en een "dictatuur bij de werkgevers".
Het KVBG, dat logistieke bedrijven groepeert en wordt aangestuurd door de zoon van Fernand Huts, reageert op de voorstelling van het compromisvoorstel over aanpassingen aan de havenarbeidsregeling, dat nu aan havenarbeiders wordt voorgelegd. Het sluit zich niet aan bij positieve waardering voor het voorstel vanuit Cepa, dat havenwerkgevers groepeert.
Het KVBG, dat logistieke bedrijven groepeert en wordt aangestuurd door de zoon van Fernand Huts, reageert op de voorstelling van het compromisvoorstel over aanpassingen aan de havenarbeidsregeling, dat nu aan havenarbeiders wordt voorgelegd. Het sluit zich niet aan bij positieve waardering voor het voorstel vanuit Cepa, dat havenwerkgevers groepeert.
In een persbericht uit het KVBG zijn twijfels. "Het plan van de minister is een sterk afgezwakte versie van het compromis dat de minister in december bereikte met de Commissie. Zonder de instemming wordt het gegarandeerd afgekeurd. Mét goedkeuring is de Commissie op zijn minst bereid om het te bestuderen, al liet ze al duidelijk verstaan dat dit plan zeer teleurstellend is en ver blijft van de verhoopte modernisering. Een garantie op een oké van de Commissie is er dus niet."
De vereniging ziet "behoudsgezinde krachten" en stelt dat de bonden bij verschillende werkgevers akkoorden afdwongen om alles bij het oude te laten. Langs werkgeverszijde ziet men een absolute dictatuur. Grote containeroperatoren, die volgens de bonden achter het huidige voorstel staan, zouden immers op korte termijn de containerbehandeling kunnen automatiseren.
Voor de logistieke arbeid geeft men aan dat er nog steeds rechtsonzekerheid is tegenover bedrijven als bpost. Een uitweg ziet men in de mogelijkheid om logistiek werk binnen het havengebied aan dezelfde voorwaarden te kunnen uitvoeren als erbuiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten