vrijdag 21 februari 2020

Hamburg blijft met 6,1% containergroei in spoor van Antwerpen


De haven van Hamburg behandelde vorig jaar in totaal 136,6 miljoen ton, een lichte stijging met 1,1% in vergelijking met 2018. Het containervolume groeide met 6,1% tot 9,3 miljoen teu. In het hinterlandvervoer vestigde het spoor een nieuw record.

De Hamburgse havenautoriteiten zijn tevreden met de cijfers voor 2019, die moeten gezien worden tegen een groeivertraging in de wereldwijde handel en diverse handelssancties. Met de 6,1% groei in de containertrafiek blijft Hamburg net iets onder de 6,8% groei in Antwerpen maar doet het beter dan de 2,1% in Rotterdam.
Het bulkvolume daalde van 44,2 miljoen ton in 2018 naar 41,3 miljoen ton vorig jaar.
De haven verloor vorig jaar een aantal overzeese containerdiensten waarvan drie naar Zuid-Amerika, een naar Oost-Azië en een naar Australië. In de plaats kwamen nieuwe diensten naar Noord-Amerika, Oost-Azië, Zuid-Amerika, Australië en India.

China

China is veruit de belangrijkste vaarroute voor Hamburg. De totale trafiek met China bedroeg 2,6 miljoen teu (+1,7%). Het is dan ook afwachten wat de gevolgen zullen zijn van het coronavirus voor deze volumes. De havenautoriteiten verwachten pas tegen het einde van het eerste trimester een duidelijk zicht te hebben op de impact op het handelsvolume met China.

Hinterlandvervoer

In het hinterlandvervoer vestigde de haven een nieuw record met het spoor. Het aantal containers dat per spoor naar het hinterland werd vervoerd, groeide met 10,4% tot 2,7 miljoen teu, goed voor 48,2 miljoen ton (+3%).
Spoor, weg en binnenvaart waren samen goed voor 5,8 miljoen vervoerde teu, een stijging met 7,8%. Het binnenvaartvolume steeg met 9,1% tot 140.000 teu.
De modal split in het hinterlandvervoer bedroeg 49,4% voor het spoor, 41,4% wegvervoer en 9,2% binnenvaart.

Vooruitzicht

Voor 2020 verwacht de haven van Hamburg een stabiel resultaat in het containersegment en een lichte stijging voor bulk.
Met de verdieping en verbreding van de Elbe verwacht de haven ook meer grote schepen te kunnen ontvangen. In mei komt met de ‘HMM Algeciras’ een eerste megacarrier met een capaciteit van 24.000 teu naar Hamburg.
Bron:Flows

Geen opmerkingen:

Een reactie posten