woensdag 26 februari 2020

Coronacrisis maakt recordaantal schepen werkloos


De capaciteit van de inactieve containervloot bedraagt voor de eerste keer ruim 2 miljoen teu. Dat is nog meer dan na de financiƫle crisis of na het omvallen van Hanjin Shipping, toen de inactieve capaciteit de kaap van 1,5 miljoen teu overschreed.

Volgens de Franse databank Alphaliner zijn er momenteel 374 containerschepen met een capaciteit van meer dan 500 teu uit de vaart. Daaronder bevinden zich maar liefst 47 schepen met een capaciteit van meer dan 12.500 teu. De gezamenlijke capaciteit van alle inactieve schepen bedraagt 2.037.842 teu, wat bijna 9% van de totale containervloot is.
Een groot aantal schepen is werkloos omdat er na de uitbraak van de coronacrisis op grote schaal afvaarten uit China werden afgelast. Dat gebeurde op alle vaargebieden a rato van 30 tot 60%. Alphaliner meldde eerder al dat 46% van alle geplande afvaarten uit China naar Noord-Europa niet zijn doorgegaan.

Scrubber

Het aantal inactieve schepen was ook voor de uitbraak van de coronacrisis erg groot omdat veel grote schepen uit de vaart worden genomen voor de installatie van een scrubber. Ook hier is de uitbraak van het coronavirus een spelbreker, omdat de Chinese nieuwjaarsvakantie werd verlengd en de schepen in retrofit veel langer dan gepland op de scheepswerf blijven. 
Volgens Alphaliner is de 19.437 teu grote ‘MSC Erica’ momenteel de trieste recordhouder van de langste retrofit (130 dagen). Met de wachttijd erbij geteld heeft MSC dit schip 175 dagen moeten missen.
Op dit ogenblik zijn er nog altijd 111 containerschepen uit de vaart voor een retrofit. Hun gezamenlijke capaciteit bedraagt 1,02 miljoen teu of dus de helft van de totale inactieve vloot. Van die 111 schepen liggen er 83 op Chinese werven. Nog een tiental andere schepen wachten nog steeds op een ligplaats op een scheepswerf, waaronder de ‘MSC Clorinda’ (14.036 teu) die al sinds medio november aan het wachten is in Ningbo.
Voor MSC worden momenteel 33 schepen met een scrubber uitgerust. Voor Maersk ondergaan nu vijftien schepen een retrofit en Cosco en Evergreen laten op dit ogenblik elk op zeven eenheden een rookgasreiniger installeren.
Bron:Flows

Geen opmerkingen:

Een reactie posten