Het Deurganckdok in de Waaslandhaven is in de week voortaan de klok rond geopend. Verschillende havenspelers hopen dat zo de moeilijke mobiliteit verbeterd wordt doordat de verkeerspieken afvlakken, al is het afwachten of alle actoren meewillen.
Bij de lancering van een charter weerklonk alvast wel de roep richting Vlaanderen om 's nachts goedkoop tot gratis door de Liefkenshoektunnel te mogen rijden.
Bij de lancering van een charter weerklonk alvast wel de roep richting Vlaanderen om 's nachts goedkoop tot gratis door de Liefkenshoektunnel te mogen rijden.
De Antwerpse haven groeit en daardoor is de activiteit in het Deurganckdok drukker dan ooit. Vrachtwagens moeten er tussen 11 en 17 uur soms urenlang aanschuiven. Het wegennet uitbreiden kan niet meteen, waardoor de havengemeenschap nu probeert het verkeer in de tijd te spreiden. Daarom is het sinds vandaag mogelijk om bij de grote terminals van MPET en Antwerp Gateway in de week de klok rond containers af te halen of aan te voeren.
Beide terminals krijgen momenteel in totaal zo'n 4.300 vrachtwagens over de vloer. Door de 24 uursopening hoopt men minimaal zo'n 300 vrachtwagens te doen verschuiven, buiten de piekmomenten. Daarvoor moeten evenwel alle andere spelers mee, zoals transporteurs en logistieke bedrijven. Tegen het einde van dit jaar hoopt men een positieve evaluatie op te kunnen maken.
Om de goede bedoelingen kracht bij te zetten, ondertekenden 22 partijen, waaronder transportbedrijven, terminaluitbaters, sectorfederaties en de Haven van Antwerpen een charter.
Vanuit Alfaport, de koepel van private banenspelers, kwam het pleidooi om als steunmaatregel de nabijgelegen Liefkenshoektunnel tussen ruwweg 22.00 uur en 5.00 uur goedkoper of zelfs tolvrij te maken. Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen, zei dat hij nog contact heeft gehad met het kabinet van bevoegd Vlaams minister Ben Weyts, die het voorstel "welwillend" zou bekijken.
Bron: DeRedactie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten