Ietwat later dan verwacht meerde het Chinese afzinkbare schip Zhen Hua 24 donderdagnamiddag af aan de Noordzeeterminal. Op het schip vier van de grootste containerkranen ter wereld. Twee daarvan worden de komende week op de kade gezet van de Noordzeeterminal. Nadien steekt het schip de Schelde over om de twee resterende kranen op de MPET-terminal van het Deurganckdok te schuiven.
De kranen die zowat 8,5 miljoen euro per stuk kosten hebben een reikwijdte van liefst 25 containers ver: dat stemt overeen met de allerbreedste containerschepen. De kranen zijn in werkende positie zowat 50 meter hoog. Als de giek omhoog staat, reiken ze liefst 130 meter hoog. Volgens Dirk Oellibrandt is inmiddels in China een volgende zusterschip vertrokken met nog eens vier van dergelijke kranen. Die zullen eveneens gelijk verdeeld worden over de Noordzeeterminal en het Deurganckdok.
Eens ook die vracht zal afgeleverd zijn, zal de MPET-terminal op volle sterkte zijn met 41 kranen: negen daarvan van het allergrootste type. Eerder werden immers al vijf van deze kranen geïnstalleerd. Samen met de acht containerkranen bij DP World maakt dit van het Deurganckdok voorlopig de grootste concentratie aan containerkranen van Europa.
Twee jaar geleden voerde een zusterschip van de Zhen Hua 24 de deuren en de bruggen van de Kieldrechtsluis aan.
Bron: GVA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten