De koepel van Antwerpse havenbedrijven Alfaport (Voka) hoopt dat 2015 rustiger wordt dan 2014, dat op het einde een aantal stakingen kende.
Tegelijkertijd meent het dat een aantal veranderingen nodig zijn, zoals bij het loodswezen, of het systeem van de havenarbeid volgens de wet-Major, dat Europa onderzoekt.
In eerste instantie wil Alfaport een optimalisering van het loodswezen. “Hoe verklaren wij dat we aparte loodsen hebben voor de zee, de kust, de rivier en het kanaal?”, zegt voorzitter Walter Van Mechelen. “Kunnen we in tijden van budgettaire beperkingen er niet voor zorgen dat loodsen meerdere trajecten kunnen beloodsen en dat ook effectief doen als daar nood aan is, zoals in Nederland?”
Ook vraagt hij zich af waarom de vrijstellingsvoorwaarden voor beloodsing van een schip in Vlaanderen strenger zijn dan elders. Ook over de betrouwbaarheid zijn er vragen, zoals tijdens de staking van 15 december. “Wij kunnen echt niet begrijpen dat het leeuwendeel van de loodsen beweerde aan het werk te zijn, maar dat er gedurende vele uren in de feiten geen schip beloodst werd. Wij roepen alle partijen dan ook op om ook dit debat aan te gaan en hierover afspraken te maken”, aldus Van Mechelen.
Ook het heikele thema van de havenarbeid kwam aan bod, waarvan het systeem volgens de wet-Major door Europa onder de loep wordt genomen. Alfaport trekt niet het systeem met de erkenning van havenarbeiders in twijfel, maar vraagt zich namens investeerders af waarom bepaalde logistieke activiteiten binnen het havengebied anders worden geregeld dan erbuiten. Duidelijk bepalen wat laden en lossen van zeeschepen is en wat logistieke activiteiten zijn, geeft volgens Alfaport rechtszekerheid en nieuwe ontwikkelingskansen. Andere maatregelen om Antwerpen aantrekkelijker te maken zijn volgens de koepel “aanpassingen aan de ploegenstelsels, de soepelere invoering van nieuwe technieken en de vraag naar meer polyvalentie”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten