dinsdag 6 januari 2015

Fernand Huts: 'Havens Antwerpen en Zeebrugge moeten fuseren in 'Antwerpen Zeevlakte''

De ondernemer die Katoen Natie tot een multinational deed bloeien, maakt zich ongerust over de Vlaamse havens. 

In zijn nieuwste boek "Het narrenschip legt aan in Brugge, Gent en Antwerpen" analyseert hij de tekortkomingen van de havens. Fernand Huts geeft tekst en uitleg in Z-Talk Goossens.


Omdat Fernand Huts regelmatig scherp uit de hoek komt in zijn boek, schreef hij het onder het pseudoniem Jules Van Bochelt, de nar. "De nar kon aan het hof de waarheid zeggen, zonder dat zijn hoofd werd afgehakt."
"Oostende zal zonder enige twijfel opgaan in de haven van Zeebrugge. Daar is geen ontkomen aan," zo meent Huts. "De haven van Oostende is zwaar verlieslatend. De Bruggelingen moeten wel bereid zijn om in hun buidel te tasten. Misschien krijgen ze de luchthaven van Oostende er dan ook gratis bij," suggereert Fernand Huts. "Johan Vande Lanotte gaat zich daar niet tegen verzetten, want die heeft toch de neiging om alles wat misloopt achter te laten. Kijk maar naar Electrawinds."
Om de haven van Zeebrugge levensvatbaar te houden pleit Huts voor een radicale oplossing. "Zeebrugge moet samengaan met Antwerpen. En bovendien moet die haven 'Antwerpen Zeevlakte' genoemd worden," hoewel Huts beseft dat hiervoor een psychologische horde moet genomen worden. "Het grote voordeel is dat containers in beide havens kunnen gelost worden met een 'bill of lading Antwerpen'". Antwerpen staat net als Rotterdam op de wereldkaart, Zeebrugge helemaal niet. Je volgt hiermee het voorbeeld van Rotterdam. Dat is ook een haven die meer landinwaarts gelegen is zoals Antwerpen, maar met de nieuwe Maasvlakte heeft die haven nu ook een haven aan de Noordzee. Die ligt ook 100 kilometer van de havenstad. "

Lege doos

De Flanders Port Area, waarin de drie grote havens moeten samenwerken, is volgens Fernand Huts een lege doos. "De havens van Zeebrugge en Antwerpen beconcurreren elkaar nog altijd op leven en dood. Zo zullen we de strijd met Rotterdam niet winnen. En de Antwerpse haven is er niet goed aan toe. De afgelopen zeven jaar zien we daar gecumuleerd een daling van de toegevoegde waarde en de tewerkstelling. "
Bron: Trends

Geen opmerkingen:

Een reactie posten