zaterdag 24 augustus 2013

Gestrande Chinezen in Antwerpse haven krijgen vers voedsel.


DOELDe elf Chinezen die al sinds maart vastzitten op hun schip in het Deurganckdok in Doel, kregen al van zowat overal vers voedsel. De vakbond coƶrdineert de verdeling van de pakketten. Uit solidariteit weigeren de havenarbeiders het schip te lossen zolang de matrozen door de rederij niet worden betaald.

De hulpacties voor de elf Chinezen schieten als paddenstoelen uit de grond. Hun schip Ladybug C ligt onder beslag van minstens vijf schuldeisers en moet aan de ketting blijven in het Deurganckdok in Doel. Tal van organisaties uit heel Vlaanderen schenken vers voedsel, sommige mensen willen zelfs geld overschrijven. ‘Hartverwarmend’, zeggen de matrozen. Gisteren werd een eerste lading eten aan het schip geleverd door de vakbond ACV Transcom, die zich het lot van de gestrande Chinezen heeft aangetrokken.

‘Deze pakketten komen hoofdzakelijk van de Nationale Koninklijke Beweging Beveren-Waas, die een inzameling hield’, zegt Steven Verbeeck. ‘Maar ook van mensen die eten zijn komen afzetten aan de kantoren van de vakbond in Antwerpen. Er waren zelfs schenkers uit West-Vlaanderen. Er heeft ook een Chinese vereniging uit Antwerpen sojascheuten, tomaten en kool gebracht. Die groenten kennen de matrozen wat beter.’
Druk op de ketel
Dat de hulp ook van de Chinezen komt, is vooral het gevolg van een oproep van de Chinese ambassade. Die is intussen al twee keer op het schip geweest. ‘Ze zeggen dat alles voortaan via hen zal gaan, maar ik betwijfel of ze veel kunnen doen’, zegt Christian Roos van ACV Transcom. ‘Ik heb hen twee maanden geleden al om hulp gevraagd en kreeg toen geen reactie. Een repatriĆ«ring door hen zou een precedent zijn omdat het schip vaart onder Panamese vlag.’
Bij de Chinese ambassade zelf wordt ook niet meer uitleg gegeven over hun plannen. Ze bevestigen dat ze het lot van de Chinezen ‘bekijken’. Dat de Chinese Staatstelevisie nu ook het verhaal van de matrozen brengt, verhoogt wel de druk op de ketel.
De havenarbeiders spreken intussen harde taal. Er is door de rederij Taiwan Marine Transport recent een aanvraag ingediend om de lading auto’s op het schip te lossen, maar dat laten de arbeiders niet gebeuren vooraleer de Chinezen betaald zijn.
‘Dat moet nu de prioriteit zijn van de rederij. En zonder havenarbeiders kan er niets gebeuren. Er is een grote solidariteit. Zeker in zo’n schrijnend geval’, zegt Roos.
De situatie van de matrozen kan nog maanden aanslepen, omdat de reder in de Verenigde Staten tijdelijke bescherming heeft aangevraagd tegen zijn schuldeisers. Als er niet wordt betaald, blijft het schip liggen tot het verbeurd is verklaard.

Bron: Nieuwsblad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten