dinsdag 14 mei 2013

Behoefte voor moderniseren van de Belgische havenarbeid.



Het klassieke Belgische stelsel van havenarbeid is het meest rigide van heel de EU en het enige dat nog nooit grondig werd gemoderniseerd. Dat is één van de opmerkelijke conclusies dat het havenrechtcentrum Portius dinsdag voorstelt op een studiedag in Gent, naar aanleiding van een grootscheeps onderzoek in opdracht van de Europese Commissie.

Portius raamt het totaal aantal havenarbeiders in de Europese zeehavens op 110.000, waarvan ongeveer één tiende is tewerkgesteld in de Belgische havens. "Onder de 22 Europese lidstaten met zeehavens, zijn er 16 waar havenarbeid nog onderworpen is aan beperkende regels over aanwerving en toegang tot de havenmarkt", aldus professor Eric Van Hooydonk. "In de meeste gevallen moeten de havenarbeiders daar een vorm van officiële erkenning bezitten en is het voor de werkgever niet mogelijk om andere arbeiders te werk te stellen."

Closed shop
Van Hooydonk merkt een dreigende "closed shop-situatie" op in ons land, waarbij door een hoge syndicalisatiegraad werk gereserveerd wordt voor vakbondsleden. Wat opleiding betreft is er verder geen uniformiteit in Europa, al wordt opgemerkt dat in de haven van Antwerpen de opleidingen paritair beheerd worden en zeer sterk zijn uitgebouwd. Voorts blijk dat, ondanks de grondige paritaire veiligheidsnormering, de Belgische ongevallenstatistieken veruit de meest ongunstige van alle economische sectoren te zijn.

Nieuwe havenbeleid
Portius zegt dat in verschillende EU-landen zich rond havenarbeid ernstige problemen voordoen, waarbij de hervormde arbeidsmarktsystemen onder andere in België, Griekenland, Portugal en Spanje onder werkgevers maar een beperkt draagvlak genieten, onder meer omwille van de rigiditeit en de "verschillende kostenverhogende excessen".

De 1.400 pagina's tellende studie van Portius zal gebruikt worden als basis voor het nieuwe havenbeleid van de Europese Commissie.

1 opmerking: