woensdag 4 maart 2020

Lijnvaart ziet eerste herstel van Chinese export


De activiteit in de Chinese containerhavens neemt weer toe. Hoewel er nog altijd afvaarten naar Europa geannuleerd worden, zullen een paar eerder afgelaste scheepsreizen nu toch doorgaan.

Volgens de Franse rederij CMA CGM komt de productie in de Chinese fabrieken terug op gang en hernemen ook steeds meer havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs het werk. “De operaties zijn duidelijk in een herstelfase gekomen”, zegt de rederij uit Marseille in een mededeling aan de klanten. De Chinese kantoren van CMA CGM worden gedeeltelijk bemand, want een deel van het personeel werkt nog steeds in wisselende ploegen thuis.
Toch worden er nog steeds afvaarten geannuleerd. De Ocean Alliance waartoe CMA CGM behoort, besloot eind vorige week om de afvaart van Evergreens CES Service op 8 maart vanuit Ningbo af te gelasten. Het schip dat die reis zou maken, had op 10 april bij Antwerp Gateway moeten aankomen.

FAL3

Omdat het ladingaanbod weer wat toeneemt, zullen de leden van de Ocean Alliance nu toch een afvaart bieden van hun vijfde loop naar Noord-Europa op 22 maart uit Qingdao. Daarmee komen de partners terug op een eerdere beslissing om deze afvaart over te slaan. Het betekent dat het schip ‘APL Raffles’ van 17.292 teu (foto) nu toch voor CMA CGM's FAL3-dienst zal gaan laden in Qingdao, Ningbo, Shanghai, Yantian en Singapore voor Rotterdam, Duinkerke en Hamburg. Ook de reis van de 'Ever Given' (20.388 teu) voor Evergreens CEM Service die op 12 april in Kaohsiung begint, gaat nu toch door. 
De voorbije weken werden tal van scheepsreizen geannuleerd om te vermijden dat de tarieven op de spotmarkt zouden kelderen. Vorige week bleef de daling van de spotvrachten tussen Shanghai en een Noord-Europese basishaven als Antwerpen beperkt tot 3,6%. Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) wordt op dit vaargebied nu gemiddeld 1.608 dollar per 40’ container all-in betaald.
Bron:Flows

Geen opmerkingen:

Een reactie posten