Het project krijgt de naam ‘De Digitale Schelde’ en omvat de uitbouw door Proximus, op basis van een testlicentie, van een mobiel netwerk dat specifiek voor Port of Antwerp wordt opgezet. Op dat netwerk zullen beide partners in een co-creatiemodus het potentieel van 5G voor verschillende industriële toepassingen testen en evalueren.
De komst van een privaat 5G-netwerk zal voor belangrijke efficiëntiewinsten zorgen, zeggen de partners. Ze kijken onder meer naar draadloze camerabewaking en het inzetten van drones voor securitytoepassingen of voor inspecties. In een latere fase zouden zelfrijdende wagens in het havengebied zelfs realiteit kunnen worden.
Proximus neemt de fysieke uitbouw van het netwerk op zich, Port of Antwerp legt zich toe op de concrete ontwikkeling van use cases. Proximus biedt daarbij ondersteuning en consultancy.
Piloot-fase
Anders dan bij het net van Orange gaat het in dit geval niet om een op zichzelf staande structuur. Het nieuwe netwerk wordt verbonden aan het bestaande MPLS-bedrijfsnetwerk van Port of Antwerp.
Tijdens een proefperiode van zes maanden zullen verschillende toepassingen worden getest. Daarna volgt een evaluatie. Voor de uitwerking maakt Proximus gebruik van Nokia-netwerkapparatuur, terwijl het eerder 5G-testen met Huawei deed.
Volgens Bart Van Den Meersche, chief enterprise market officer bij Proximus, wordt hiermee een nieuwe stap gezet in de richting van een effectieve 5G-uitrol, van zodra het daarvoor benodigde spectrum beschikbaar is. “Dit gaat verder dan het testen van alleen de technologie, aangezien we concrete toepassingen ontwikkelen in samenspraak met een belangrijke industriële speler als Port of Antwerp.”
Erwin Verstraelen, chief digital & innovation officer bij Port of Antwerp, is er zich van bewust dat er nog veel te leren valt over 5G. “De samenwerking met Proximus laat ons bovendien toe na te gaan of ons eigen glasvezelnetwerk een hefboom kan zijn voor een versnelde uitrol."
Bron:Flows
Geen opmerkingen:
Een reactie posten