Op dit ogenblik zijn de ‘MSC Gülsün’ en haar vijf zusterschepen de grootste containerschepen ter wereld. Ze werden door Samsung Heavy Industries gebouwd en hebben een nominale capaciteit van 23.756 teu, wat precies 100 teu meer is dan de door Daewoo gebouwde ‘MSC Isabella’ en haar zusterschepen.
De twaalf megamaxschepen die HMM tussen april en september in de vaart zal brengen, worden nog net iets groter. De ‘HMM Algeciras’, die Daewoo in april als eerste uit een reeks van zeven schepen zal opleveren, heeft volgens de Zuid-Koreaanse carrier een nominale capaciteit van 23.964 teu.
Samsung Heavy Industries bouwt ook vijf megamaxen voor HMM, waarvan de ‘HMM Oslo’ in april als eerste wordt opgeleverd. Hun nominale capaciteit bedraagt 23.792 teu. Jae-hoon Bae, voorzitter en CEO van HMM, had in zijn nieuwjaarstoespraak al aangegeven dat de capaciteit van de nieuwe schepen dicht bij de 24.000 teu zou liggen.
Noordzee Terminal
De Antwerpse haven zal al deze recordschepen dit jaar kunnen verwelkomen omdat ze ingeschakeld worden in de FE4 Service van THE Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. De ‘HMM Algeciras’ wordt rond 22 juni op maidentrip aan de Noordzee Terminal van PSA verwacht.
De nieuwe boten voor HMM behoren tot het ‘megamax 24’-type. De Franse databank Alphaliner bedacht deze term voor de eerste 400 meter lange containerreuzen die bovendeks 24 rijen containers in de breedte laden. MSC heeft op dit ogenblik als enige al elf eenheden van dat formaat in de vaart, maar er zijn er inmiddels nog 36 in aanbouw.
Evergreen
Behalve de twaalf megamaxen voor HMM gaat het om tien schepen voor Evergreen van 23.764 tot 23.888 teu, vijf voor MSC van 23.656 teu en negen van 23.112 teu voor CMA CGM. De Japanse rederij ONE wil tegen 2023 vergelijkbare tonnage in de vaart hebben en volgens Alphaliner is ook Hapag-Lloyd in onderhandeling met scheepswerven om dergelijke ‘megamax 24’-schepen te bestellen.
Al deze schepen zijn zo’n 400 meter lang en ruim 61 meter breed. Hun nominale capaciteit is een theoretisch cijfer dat wordt bepaald door het maximale aantal (lege) twintig voetscontainers dat geladen kan worden. De nominale capaciteit wordt bereikt wanneer de containers in de ruimen twaalf hoog en op de luikhoofden dertien hoog worden gestapeld, wat in de praktijk niet snel zal gebeuren.
Bron:Flows
Geen opmerkingen:
Een reactie posten