donderdag 6 april 2017

“Tolverlaging kan eerste stapje zijn naar permanente opening Deurganckdok”


De Antwerpse haven, de motor van onze economie, kreeg het de voorbije weken wel erg te verduren. Vooral de acties van de ene week de rivierloodsen en de andere week de zeeloodsen hebben bij de internationale klanten van de haven kwaad bloed gezet. Bovenal werd de betrouwbaarheid zwaar op de proef gesteld. Het zoveelste oplaaiende ‘loodsenbrandje’ is overigens ook nu nog niet helemaal gedoofd. Morgen zal moeten blijken of de ACOD-loodsen zich kunnen vinden in het akkoord dat hun liberale collega’s dinsdag hebben bereikt.
Een andere eeuwige klacht is de bereikbaarheid van die haven langs de landzijde. Kortom, de mobiliteit. Daar werden alvast wél kiemen gelegd voor een duurzame oplossing. Er is niet alleen de doorbraak in het Oosterweeldossier met een historisch akkoord dat, dankzij de inzet en luisterbereidheid van intendant Alexander D’Hooghe, gedragen lijkt door de meeste spelers.
In dit mobiliteitsdebat is nu ook de beslissing van de NV Tunnel Liefkenshoek – in feite de Vlaamse overheid – om de tolgelden voor het zware vervoer ’s nachts drastisch te reduceren, een nieuw element. Ook daar heeft de luisterbereidheid geloond. De transportsector en vele havenactoren waren al langer vragende partij om die tolgelden naar beneden te halen.
De kwestie werd superdringend toen de Antwerpse havengemeenschap op maandag 20 maart een nieuwe poging in de steigers zette om de containerterminals rond het Deurganckdok op weekdagen de klok rond open te houden. Dat was een noodzakelijke stap in een hypercompetitieve West-Europese havenomgeving, maar ook noodzakelijk voor de mobiliteit rond Antwerpen. Want een 24 urenopening zal er hopelijk toe leiden dat het vrachtverkeer beter gespreid wordt, en vooral dat de trucks uit de ochtend- en avondspits worden gehaald.
Vroegere, schuchtere pogingen bleken na korte tijd een stille dood te sterven omdat die beslissing niet gedragen werd door heel de bedrijfs- en logistieke keten. En ook nu zal creativiteit nodig zijn. De beslissing om de tolgelden terug te draaien, kan dan ook slechts een eerste stapje zijn om dit project te laten lukken. De transportsector gaat niet ’s nachts rijden als de chauffeurs verderop bij de bedrijven ’s nachts voor gesloten deuren staan. Diezelfde chauffeurs zullen ook al niet happig zijn om nachtwerk te verrichten als ze daar slechts een habbekrats aan overhouden. Ook daar loont het wellicht meer te luisteren naar de verzuchtingen van de verschillende actoren.
Bron: GVA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten