Johan Klaps NVA |
De N-VA wil dat minister van Economie Kris Peeters (CD&V) werk maakt van een doorgedreven hervorming van de wet-Major. Nu de havenarbeiders zijn hervormingsteksten in een referendum hebben goedgekeurd, is een veroordeling door het Europees Hof gelukkig afgewend.
“Het vermijden van die veroordeling is echter maar een eerste stap in de goede richting”, waarschuwt Kamerlid Johan Klaps. “Om te kunnen concurreren met havens als Rotterdam en Hamburg, heeft de haven van Antwerpen meer nodig dan het huidige akkoord.”
Zo heeft minister Peeters duidelijk nog werk voor de boeg om de logistiek en de e-commerce in de haven van Antwerpen te versterken. Beide sectoren blijven immers benadeeld door de wet-Major. “Ze uit de wet halen is de enige juiste beslissing”, stelt Klaps. “Enkel zo kunnen beide sectoren ten volle bloeien.”
Geografisch nadeel
Het grote probleem is de geografische component van de wet-Major. Die stelt dat alle logistieke bedrijven binnen de grenzen van het havengebied met specifieke logistieke werknemers moeten werken. Dat maakt werknemers tot 25 procent duurder, waardoor logistieke ondernemingen geneigd zijn de haven van Antwerpen links te laten liggen. Het geografische voordeel van de haven wordt op die manier een geografisch nadeel. “We zien elke dag Nederlandse bestelwagens rijden op onze wegen die online aangekochte producten komen leveren. Dat zijn buitenlandse jobs die we naar hier moeten kunnen halen”, besluit Klaps.
Bron: Site NVA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten