Dit jaar werden bijna 200 miljoen ton goederen behandeld in de Antwerpse haven. "Een absoluut record", zegt haventopman Eddy Bruyninckx. Toch zorgen die betere cijfers niet voor meer werkgelegenheid. "Alleen al om het aantal jobs te kunnen behouden, zal de trafiek nog moeten stijgen", zegt Bruyninckx.
In de haven zijn er dit jaar 198,8 miljoen ton goederen behandeld. Dat is 4,2 procent meer dan vorig jaar en na de inzinking in 2009 voor het tweede jaar op rij een absoluut record. "De recordgroei wordt aangedreven door het grotere aantal containers, waar we een stijging van 5,6 procent optekenen. Er is een gelijkaardige stijging van vloeibare goederen die in de haven behandeld worden", zegt Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf. "Het aantal behandelde containers steeg met 4,5 procent tot een totaal van 8,96 miljoen containers. Dat betekent dat we volgend jaar voor het eerst de kaap van 9 miljoen zullen ronden."
Bijna boot gemist
Dit jaar liepen er 13.978 zeeschepen aan in de haven. "Dat is 1,7 procent minder dan vorig jaar", zegt Bruyninckx. "Maar de schepen die in Antwerpen aanmeren, worden wel steeds groter. Er meerden 256 schepen aan die minstens 10.000 containers kunnen vervoeren. We verwachten dat het er steeds meer zullen worden", zegt Bruyninckx, "Daarom kan het belang van de Scheldeverdieping niet genoeg worden onderstreept. Die is er net op tijd gekomen, anders hadden we de boot gemist."
2de Scheldeverdieping?
Een nieuwe Scheldeverdieping om nog grotere schepen te kunnen ontvangen in Antwerpen is niet langer taboe. "We moeten dat goed voorbereiden", zegt Bruyninckx. "Baggerspecie bepaalt daarbij grotendeels de prijs. Bij de vorige verdieping mocht de homogene zandmassa bij Vlissingen gewoon blijven liggen. Als we een tweede verdieping willen, dan moet dat gedeelte er ook aan geloven. Vlissingen is ook wel vragende partij , dus zijn we niet alleen om aan de kar te trekken."
Geen extra jobs
De verhoogde bedrijvigheid in de haven leidt wel niet niet tot meer jobs. Dat komt vooral omdat er minder gehandeld wordt in stukgoederen, zoals bijvoorbeeld fruit en auto's. Bij het laden en lossen van stukgoederen zijn havenarbeiders onontbeerlijk. "We tekenen een terugval op van 3,3 procent", zegt Bruyninckx. "De behandeling van stukgoed maakt nog maar 8 procent uit van de havenactiviteit. Maar die 8 procent is wel goed voor 40 procent van de taken van de havenarbeiders. Zo worden er bijvoorbeeld heel wat minder auto's behandeld dan vorige jaren. De terugval van stukgoederen is onder meer te wijten aan problemen in de afzetgebieden: de uitbraak van ebola in West-Afrika, de politieke onrusten in het Midden-Oosten en de slechte economische omstandigheden in Argentiniƫ en Braziliƫ."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten