Op stakingsdagen voeren werkgevers en bonden doorgaans een slag om de perceptie. Zo ook nu. De eersten spreken over een "groot succes" en zijn "heel tevreden", de anderen milderen. Ook al moeten de werkgevers toegeven dat het scheepvaartverkeer in de Antwerpse haven stil ligt.
"Voor de economie is dit een slechte zaak", klinkt het bij Voka. ACV-voorzitter Marc Leemans haalt uit naar Voka.
Het is de hamvraag op stakingsdagen als deze: hoeveel kost dit de economie? Niemand die een eenduidig antwoord kan geven. Bijvoorbeeld Voka schat de schade in Limburg op dik zes miljoen, maar hoedt zich voor cijfers over Antwerpen.
Werkgeversorganisatie Agoria komt wel met een cijfer: twee miljard euro, maar dan voor de hele hete herfst, en dus het totaal van stakingen en manifestaties. Feit is dat zeker de provincie Antwerpen - en dan vooral het scheepvaartverkeer in de haven - tot stilstand is gekomen.
Een succes dus voor de vakbonden? Dat is te horen in de omgeving van Rudy De Leeuw. "Een groot succes, en we zijn heel tevreden." Maar De Leeuw zelf is voorzichtiger. "De actie is geslaagd, maar ik wil dit geen succes noemen. Ik schep er geen plezier in dat de economie stil ligt, maar we zijn verplicht om dit te doen. En we zullen het blijven doen totdat er een sociaal overleg komt dat die naam waardig is."
"Historisch"
Anderen - ook binnen de socialistische familie - hebben minder moeite met het woord "succes". Het ACOD, de overheidsvakbond, gebruikt het volmondig. "Het havenverkeer ligt sinds gisteren stil", zegt voorzitter Chris Reniers.
"Niet enkel in Antwerpen, maar ook in Zeebrugge en Gent. Ook in de crèches of het onderwijs wordt massaal gestaakt. - en zo gaat Reniers nog even door. "In Limburg is er zelfs sprake van een historische staking bij De Lijn, omdat daar voor het eerst ook de pachters het werk hebben neergelegd." De pachters, dat zijn de chauffeurs van de privé-uitbaters van bussen van De Lijn.
Werkgevers: "Een gemengd beeld"
De stakingsbereidheid is zeer groot. Een groot succes dus, of toch niet? Volgens werkgeversorganisatie is het beeld gemengd. Omdat in Limburg negentig procent van de bedrijven relatief normaal werkt, zelfs al had een kwart van de werknemers moeite om op het werk te geraken. En omdat in Antwerpen de kmo's vrij normaal zouden kunnen werken.
"Maar voor de economie is dit wel een slechte zaak natuurlijk", zegt Björn Crul, communicatiedirecteur van Voka. "Het scheepvaartverkeer ligt plat en de chemiebedrijven in de haven ondervinden hinder. " Hoeveel dat kost? Crul moet het antwoord voorlopig schuldig blijven. "Alleen voor Limburg schatten we de schade op tien miljoen., en in Antwerpen zal dat nog een stuk meer zijn, maar het is op dit ogenblik moeilijk in te schatten."
"Patronale keuze voor klassenstrijd"
De uitlatingen van Voka liggen de vakbonden zwaar op de maag. Vorige week had de werkgeversorganisatie op een congres nog gezegd dat de regering desnoods alleen moet beslissen, zonder de vakbonden. "Op dat congres hebben zij gezegd: regering, als het niet anders kan, doe het dan maar zonder de vakbonden." De conclusie is duidelijk voor ACV-voorzitter Marc Leemans: "Dat is echt de patronale keuze voor klassenstrijd. Dat is niet kiezen voor sociale dialoog, maar kiezen voor patronale monoloog."
Ook bij het ABVV blijft de strijdbaarheid groot. "We zijn ook solidair met onze havenarbeiders. Laat dit geweten zijn", zegt ABVV-voorzitter RudyDe Leeuw.
Bron: Redactie
Bron: Redactie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten