donderdag 20 februari 2014

Europa tracht dokwerkers weer statuut af te nemen!

Onder de Antwerpse havenarbeiders stijgt de nervositeit nu blijkt dat Europa de havenarbeid 'op een slinkse' wijze toch weer wil aanpakken.
"De druk vanop de vloer is echt aan het toenemen", verklaart de socialistische havengedelegeerde Patrick Delrue grimmig, bijgetreden door secretaris Marc Loridan van de socialistische vakbond BTB. "Onze mensen komen voortdurend vragen om nu eindelijk actie te voeren en roepen."
"Wij proberen hen rustig te houden en uit te leggen dat alles nu op parlementair niveau moet gebeuren. We proberen duidelijk te maken dat wij nu ons kruit nog niet moeten verschieten. Maar makkelijk is dat niet."

Definitie

Waarover gaat het? Tien jaar geleden probeerde Europa de havenarbeid totaal te liberaliseren door bijvoorbeeld toe te laten dat scheepsbemanningen zelf hun schepen zouden lossen. Die pogingen - Port Package I en II - werden twee keer met succes tegengehouden. De Antwerpse dokwerkers, beschermd door de wet-Major, speelden daarbij een eersterangsrol.
Huidig Europees transportcommissaris Siim Kallas nam de draad echter weer op met een nieuwe poging om de 'havendiensten' aan te pakken. Na heel wat getouwtrek werd twee jaar geleden die aanval afgeslagen: 'havenarbeid en cargobehandeling' zouden buiten het toepassingsgebied blijven. Afgesproken werd dat de sociale partners dat zelf wel tegen 2017 zouden oplossen.

"Clan Huts"

En dus leek de storm over. Dat was buiten Kallas gerekend. Volgens Loridan blijkt immers dat Europa via amendementen de definitie 'havenarbeid en cargobehandeling' wil beperken tot 'het lossen en laden van scheepsgoederen tot ze op de kade staan'. Heel wat handelingen zoals magazijnarbeid, het stuffen en strippen van containers zouden dus niet langer meer havenarbeid zijn.
Loridan ziet hierachter de boze hand van Katoen Natie-baas Fernand Huts. Die ligt al sinds juni 2013 in een open conflict met de havenbonden omdat hij logistieke bedienden en geen havenarbeiders laat werken in zijn dochterbedrijf Logisport. Hij vroeg en kreeg daarbij steun van de eurocommissaris uit Estland, niet toevallig het land waar Huts vorig jaar zwaar investeerde.
Bron: GVA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten