De Japanse autoconstructeur Mazda hernieuwt een contract met terminaloperator ICO om wagens via de havens van Antwerpen en Zeebrugge in te voeren.
De ondertekening vond donderdag plaats op de hoofdzetel in Willebroek. Het gaat om een vijfjarig contract, in tegenstelling tot eerdere contracten voor twee of drie jaar.
In 2013 importeerde Mazda Logistics Europe zo'n 160.000 wagens, waarvan 60 procent via de haven van Antwerpen en 40 procent via de haven van Zeebrugge. Van daaruit gaan ze naar zowat alle Europese landen, alsook heel Rusland.
De import steeg met 28 procent tegenover vorig jaar, al komt de auto-industrie uit een dal door de economische crisis. In het verleden werd gebruikgemaakt van twee- of driejarige contracten, maar nu is gekozen voor een vijfjarencontract. Mazda nam ook het Duitse Bremerhaven in overweging. "We kozen uiteindelijk voor Antwerpen, onder meer vanwege de geografische ligging en het stabiele werkklimaat, ook al is de loonkost hier hoger", stelde Jorgen Olensen, general manager van Mazda. Hij verwonderde zich openlijk over het Belgische loonindexatiesysteem.
Op de wagens wordt een douanerecht van 10 procent van de waarde van het voertuig geheven. De laatste vijf jaar bracht de aanwezigheid van Mazda in ons land de Belgische schatkist zo'n 300 miljoen euro op. Vlaams minister-president Kris Peeters was donderdag bij de ondertekening aanwezig. "Dit zeer belangrijke contract is een nieuw bewijs dat Vlaanderen dé logistieke hub van Europa is", zei hij.
Zo'n 160 personen behandelen de wagens bij ICO. Bij Mazda werken 400 mensen, onder meer voor administratie en de distributie van reserve-onderdelen.
Bron:GVA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten