woensdag 8 mei 2013

Antwerpen klimt plaats hoger in klassement autohavens.


Antwerpen stond vorig jaar in de top-5 van de Europese havens die dienen als draaischijf voor nieuwe voertuigen. Bremerhaven en Zeebrugge steken nog steeds met kop en schouders boven de rest uit.



Het magazine 'Automotive Logistics' maakte zijn jaarlijkse havenbalans op van de in- en uitvoer van nieuwe voertuigen. Het zamelde daarvoor gegevens in bij 35 Europese havens.

Daaruit blijft dat die trafiek vorig jaar zo goed als op hetzelfde niveau bleef staan als in 2011, wat gelet op de moeilijke marktsituatie in de autosector een opmerkelijk gegeven is. In totaal werden in de betrokken Europese havens 15,87 miljoen nieuwe voertuigen geladen of gelost, amper 0,2% minder dan in 2011. De invoer kreeg wel een daling van 9% te incasseren en zakte daarmee naar 6,83 miljoen eenheden, maar de export maakte dat verlies zo goed als volledig teniet door met 8% te groeien naar 9,05 miljoen eenheden.

Bovenaan de lijst autohavens prijken nog steeds dezelfde vier namen. Bremerhaven bleef afgetekend koploper met een totale trafiek van 2,15 miljoen eenheden, een stijging met 5%. Zeebrugge staat nog steeds stevig op de tweede plaats met 1,75 miljoen voertuigen, vrijwel hetzelfde aantal (-0,2%) als in 2011. De Belgische kusthaven behoudt zo een ruime voorsprong op nummer drie Emden. De Duitse Noordzeehaven ging er wel 1% op vooruit en kwam zo uit op 1,26 miljoen voertuigen.

Het Britse trio Grimsby/Immingham/Killingholme maakt aanspraak op de vierde plaats met een gezamenlijk volume van 789.000 eenheden (-6%), maar ziet Antwerpen oprukken. De Scheldehaven liet vorig jaar het Britse Tyne (666.480 voertuigen) achter zich en klom 18% hoger naar 710.000 nieuwe voertuigen.

De top-10 wordt volgemaakt door Tyne, Southampton, Barcelona, Londen en Koper. De top-10 is goed voor een totale trafiek van 9,55 miljoen voertuigen, hetzij 60% van het totaal. Duitsland leidt daarin met zijn twee havens in de top-3 de dans met 3,41 miljoen eenheden of 21,5% van het totaal. De vier Britse havens zetten het Verenigd Koninkrijk op 2,65 miljoen en 16,7%. Belgiƫ volgt met 2,46 miljoen en 15,5%.

In het klassement van 'Automotive Logistics' staat Gent 33ste met 105.000 nieuwe voertuigen. Aan Nederlandse zijde spelen Vlissingen (18de met 337.000 eenheden) en Rotterdam (19de met 335.000) vrijwel gelijk. Amsterdam is 24ste met 242.000 nieuwe voertuigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten